Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 42064
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو تاریخ انتشار : 30 خرداد 1402 - 15:09 |

برنامه های رادیو در سالروز شهادت «شهید چمران»

برنامه های رادیو در سالروز شهادت «شهید چمران»

رادیو در سالروز شهادت «شهید چمران»، در برنامه‌های مختلف مروری بر زندگی این شهید گرانقدر دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ «مصطفی چمران» برای سرکشی و توجیه افراد، به منطقه جنگی دهلاویه رفت. دهلاویه به نوعی خط مقدم به حساب می آمد، «چمران» در این شهر، از ناحیه پشت سر مورد اصابت ترکش خمپاره ۶۰ قرار گرفت و به درجه شهادت نائل شد.

در همین راستا ، رادیو  به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره این شهید، در برنامه‌های مختلف به ابعاد شخصیتی وی می‌پردازد.

پلاک هشت در رادیو ایران

«پلاک هشت» مروری بر حماسه ۸ سال دفاع مقدس دارد، چهارشنبه ۳۱ خرداد، همزمان با سالروز شهادت شهید چمران از ساعت ۱۳:۳۰ ضمن مروری بر زندگی این شهید بزرگ قسمت هایی از صحبت های این شهید با صدای خودش در برنامه پخش می‌شود.

«مستند ایران» ویژه برنامه ای از فعالیت های سیاسی «شهید چمران» که ساعت ۱۷:۰۰ پخش می‌شود. در برنامه «خیابان ایران» نیز در روز پنج شنبه اول تیر به یاد شهید چمران «بخش  خاطرات ملی» به این شهید  اختصاص دارد.

«خیابان ایران» پنج شنبه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران موج اف ام ردیف ۹۰ مگاهرتز و موج ای ام ردیف ۵۵۸ کیلوهرتز پخش می‌شود.

روایت رادیو تهران از زندگی شهید چمران

شبکه رادیویی تهران، به منظور بزرگداشت مقام شهداء با خانواده‌ها، دوستان و همرزمان معزز شهداء در برنامه‌ای با عنوان “تهران میدان شهدا” گفت وگو می‌کند، این هفته مصادف با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به روایت زندگی این شهید اختصاص یافته است.

شبکه رادیویی تهران از برنامه «تهران میدان شهداء» ضمن تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران؛ با همسر شهید، فرزندان، والدین شهداء و خویشاوندان گفت وگو و یاد و خاطره شهداء را گرامی می دارد.

برنامه “تهران میدان شهدا”، را روی (موج اف.ام ردیف ۹۴) یا موج ای.ام ردیف ۱۳۳۲ کیلوهرتز از آنتن شبکه رادیویی تهران بشنوید.

 مرور زندگی شهید چمران در رادیو جوان

مستند«به قول تاریخ» کاری از رادیو جوان که به روایت واقعی از اتفاقات و حوادث تاریخ ایران می‌پردازد، این بار وقایع و گره‌های مهم زندگی شهید مصطفی چمران را از تولد تا ناسا و از لبنان تا غرب ایران بررسی خواهد کرد.

برنامه «کافه رادیو » در روز شهادت شهید مصطفی چمران به طور ویژه به بررسی ابعاد مختلف شخصیت این شهید بزرگوار می‌پردازد. در این برنامه روایتی شنیدنی از مراحل مختلف زندگی شهید مصطفی چمران و عملکرد ایشان در هر کدام از این وقایع برای مخاطبین گفته خواهد شد.

همچنین در گفتگو با منتقدین حوزه سینما، فیلم “چ” ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که روایتی است از روزهای پر التهاب پاوه نقد و بررسی خواهد شد و تاثیر شخصیت شهید چمران در این رویداد تاریخی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

زندگی شخصی چمران در رادیو صبا

این شبکه در برنامه مستند «ماجرا» با شعار هر نام آوری ماجرایی دارد به بررسی دلایل شهرت و محبوبیت فرهیختگان و بزرگان ایران زمین می‌پردازد. این برنامه روز چهارشنبه ۳۱ خرداد به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به سراغ زندگی شخصی و عاشقانه این شهید بزرگوار می رود.

«ماجرا» در این قسمت از ساعت ۱۳ به مرور داستان جدایی دکتر چمران از همسر اولش و مرگ پسر ۴ ساله می‌پردازد.

یاد شهید چمران در رادیو سلامت

آیتم  شهید چمران در برنامه «به زندگی سلام کن »  به مدت ۵ دقیقه مروری بر زندگی شهید چمران دارد،آیتم گزارشی در برنامه «عصری نو»  با محوریت سوابق علمی و فعالیتهای شهید  چمران تدارک دیده شده است، بخش  یاد شهید چمران در برنامه «تا بیکران » ویژه اذانگاهی و آیتم «قاب عکس » درباره شهید چمران است.

 گفت و‌گوی بهروز رضوی با خانواده ، دوستان و همرزمان شهید چمران در رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ در برنامه‌های «مستند فرهنگ»، «از برکلی تا دهلاویه» و «سرزمین من» مرور بر زندگی پرحادثه و سراسر تلاش، ایثار، عشق و فداکاری شهید دکتر مصطفی چمران دارد.

مستندرادیویی «از برکلی تا دهلاویه» گفت و‌گوی بهروز رضوی با خانواده و دوستان و همرزمان شهید چمران است که به زندگی این شهید بزرگوار و خاطرات وی از نیوجرسی تا حال و هوای دهلاویه و پاوه در دوران دفاع مقدس اختصاص دارد. این مستند به مدت سه شب از ساعت ۲۰ با اجرای بهروز رضوی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. برنامه« مستند فرهنگ» از ساعت۱۴:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه به پخش پرتره شهید چمران اختصاص دارد.

نمایش کودکی تا شهادت در رادیو نمایش

داستان زندگی شهید دکتر چمران از دوران کودکی تا شهادت در نمایش رادیویی شش قسمتی «پرنده بی قرار» هر شب مهمان خانه‌های مردم است.

نمایش رادیویی « پرنده بی قرار» به تهیه کنندگی شهلا نیساری، کارگردانی ایوب آقاخانی، سردبیری فاطمه رنجبران، نویسندگی محرمعلی دودانگه ، صدابرداری علی حاجی نوروزی، افکتوری نرگس موسی پور،‌گویندگی اکبر مولایی و با بازی هنرمندان مرکز هنرهای نمایشی رادیو، هر روز ساعت ۱ بامداد از رادیو نمایش پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.