Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 13923
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو تاریخ انتشار : 22 مهر 1398 - 12:06 |
سوار بر امواج عاشقی در اربعین حسینی(ع)

برنامه های منتخب شبکه های رادیویی به مناسبت اربعین حسینی اعلام شد

برنامه های منتخب شبکه های رادیویی به مناسبت اربعین حسینی اعلام شد

حرکت عظیم پیاده روی اربعین که هر ساله با هدف اعتلای  نهضت حسینی (ع) برگزار می شود، طلیعه درخشانی از حق طلبی، آزادگی، مردانگی و دفاع از مظلوم  را به تصویر می کشد . یقینا معرفی و اطلاع رسانی از تمام بخش های این رویداد بزرگ و تاریخ ساز به عنوان راهبردی کاملا استراتژیک برای تبیین حرکت پر شور عاشورایی  مورد توجه بوده است .چرا که در این ایام، همگان با تلاش خستگی ناپذیر و کوششی ماندگار  سعی در جلوه گری ارادت عاشقان حسینی (ع) دارند. این در حالی است که در سالیان گذشته جبهه مقاومت در تمامی جبهه ها به کسب توفیقات مهم و اثر گذاری نایل شده است.لذا به پیروی از این رویداد مهم، مجاهدان  عرصه رسانه می کوشند تا  ندای حق طلبی حسینی (ع) را در چارچوب های سیاسی، اجتماعی  و فرهنگی   جهان اسلام که مولود  این حرکت عظیم است را  ثبت و منتشر نمایند.

در همین راستا رادیو می کوشد با انعکاس شور و شعور حاکم بر جامعه ، تبیین و تحلیل معارف دینی سهم قابل توجهی از شناخت نهضت حسینی (ع) را برای جامعه به ارمغان آورد. پیاده روی اربعین با تمام گستردگی و عمق معنا بخش آن، فرصتی مغتنم است تا موجب افزایش معرفت ، بصیرت دینی مخاطبان و همراهی آنها با این رسانه شنیداری شود.

رادیو رسانه اول در اربعین حسینی

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا ، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی با اشاره به نقش رسانه رادیو در انتشار جلوه های عظیم اربعین حسینی(ع)  گفت: معاونت صدای جمهوری اسلامی  همگام با مردم و عاشقان طریقت حسینی(ع)  علاوه بر تولید و پخش برنامه های گوناگون و مختلف، با راه اندازی رادیو اربعین ارتباط میان مخاطب و رسانه را به کمترین میزان خود رسانده است . چرا که این شبکه  از لحظات اولیه تبلور عشق حسینی (ع) که مومنان تصمیم به عزیمت این طریقت می کنند تا سایر مراحل سفر از قبیل برداشتن توشه و وسایل مورد نیاز ، ذکر و رعایت نکات بهداشتی در طول پیاده روی ، آخرین اطلاعیه ها و اخبار مرتبط با پیاده روی اربعین، یادآوری مصائب اهل بیت پیامبر اسلام در سال ۶۱ هجری، فضلیت زیارت قبور مطهر در این ایام و موارد متعدد دیگر همراه صمیمی مخاطبان می شود.

وی در خصوص روند برنامه سازی در ایام اربعین گفت:  با تمهیدات در نظر گرفته شده و همراه با گروه های اعزامی برنامه ساز به کشور عراق که به صورت میدانی و در میان زائرین اقدام به تولید برنامه های مختلف می کنند، گروه های تصویر بردار  نیز در کنار برنامه سازان به فعالیت مشغول هستند  و  با تهیه مستند های تصویری به صورت لحظه به لحظه، سهم قابل توجهی از انعکاس سیل خروشان پیروان مکتب اهل بیت خواهند داشت. همچنین زائرین علاقه مند نیز می توانند تصاویری که خودشان تهیه کرده اند را در اختیار رادیو  اربعین قرار دهند تا از طریق رادیو نما و سایر خروجی ها منتشر شود.

وی در خصوص تعداد برنامه های تولید شده در ایام پایانی ماه صفر نیز گفت: پیرو برنامه ریزی های صورت گرفته شبکه های رادیویی  برای مناسب های  پایانی ماه صفر شامل اربعین حسینی (ع)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و رحلت رسول مکرم اسلام (ص) در مجموع با ۱۲۶۸ برنامه به تعداد ۲۲۹ عنوان و به مدت ۵۹۷ ساعت  تهیه کرده اند که جزئیات برنامه های منتخب در موعود هر مناسبت به اطلاع عموم هموطنان رسانده می شود.

برنامه های شبکه های رادیویی در ایام اربعین حسینی(ع(

دکتر شاه آبادی در رابطه با موضوعات برنامه های منتخب شبکه های رادیویی در اربعین حسینی (ع)گفت: معاونت صدا کوشیده است تا از زوایای مختلف، اربعین حسینی(ع) را بررسی کند. از این رو موضوعات و رویکردهایی از قبیل پرداختن به ادبیات آئینی – شعر آئینی و گزارش متناسب با حال و هوای روز های پایانی ماه صفر، ،ذکر تأثیر راهپیمایی ، امام حسین (ع) از میان افرادی که به زیارت اربعین نایل شده اند، معرفت در هنرهای عاشورایی و معرفی و بازخوانی کتب مربوط به امام حسین (ع)، تاریخچه پیاده روی اربعینی، تجلی اربعین حسینی(ع)  در آثار نظم و نثر فارسی، پوشش مراسم راهپیمایی اربعین توسط گزارشگران، جهانی کردن فرهنگ عاشورا و اربعین با استفاده از ظرفیت ورزش و حضور ورزشکاران، شرح منازل و ديدارهاي حضرت سيد الشهدا، نمایش های متنوع رادیویی، بیان نکات مهم بهداشتی درسفر پیاره وری اربعین، همراهی با جاماندگان راهپیمایی اربعین ، انتقال حال و هوای اربعین و بررسی جایگاه اربعین در مکتب و فرهنگ شیعه در برنامه های شبکه های رادیویی لحاظ شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : شبکه رادیویی ایران برنامه “چهل پرده اشک” را در روز اربعین و از ساعت ۹ صبح به پخش می کند. در این برنامه رمز ماندگاری و زنده ماندن قیام امام حسین (ع)، علل راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع)  و درس گرفتن از قیام امام حسین (ع) بررسی می شود.

رادیو ورزش نیز ” ویژه برنامه با کاروان تا آسمان” را از ۲۵ تا ۲۷ مهر  با موضوع دعوت از مهمانان ورزشی و گفتگو با ورزشکاران حاضر در پیاده روی اربعین همراه عزادارن می شود. این برنامه از ساعت ۲۱ پخش می شود.

دکتر شاه آبادی  پوشش فراگیر پیاده روی اربعین را از موضوعات مهم برنامه های شبکه های رادیویی عنوان کرد و افزود: شبکه رادیویی قرآن برنامه ” تسنیم”  را از ۲۷ مهر تا ۶ آبان از ساعت ۶:۳۰ صبح به روی آنتن خود می برد. در این برنامه به بیان احادیثی از امام حسین (ع) پرداخته و به پوشش برنامه ها و محافل پیاده روی اربعین اشاره می شود. رادیو معارف نیز با برنامه  ” در مسیر بهشت”  تا ۲۷ مهرماه هر روز از ساعت ۱۶ مخاطبان را همراهی

می کند. علاقه مندان در این برنامه شنونده حال و هوای پیاده روی از نجف تا کربلای معلی می شوند.همچنین رادیو جوان برنامه ” زیردستان بارانیت” را در روز ۲۷ مهر و از ساعت  ۶:۴۰  با موضوع پوشش مراسم راهپیمایی اربعین حسینی(ع)  توسط گزارشگران پخش می کند.

دکتر شاه آبادی  توجه به اقتصاد نذر در پیاده روی اربعین  را از نکات برجسته رادیو اقتصاد دانست و افزود: رادیو اقتصاد برنامه ” مسیر “ را ساعت ۹ صبح ۲۷ مهرماه پخش می کند. مخاطبان در این برنامه با مناسبت اربعین و  تاکید بر اقتصاد نذر در کنار حضور صنوف مختلف برای خدمات رسانی به زوار حسینی آشنا می شوند.

معاون صدا با اشاره به پخش نمایش های مختلف رادیویی در این ایام گفت: رادیو نمایش و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در این ایام علاوه بر پخش نمایش های مختلف ،آثار ارزشمند دیگری را در اختیار سایر شبکه ها قرار داده است. همچنین رادیو نمایش” با پای پیاده “ را در ۲۶ مهر ماه از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به روی آنتن می برد. در این نمایش شنوندگان با داستانی روبرو می شوند که در آن  فردی که  در دورانِ جنگ به اسارتِ نیروهای بعثی درآمده بود و پس از جنگ آزاد شده ، اکنون پس از سالها او و همسرش به پیاده روی اربعین در مسیر نجف کربلا می رود و در آنجا با زندان بان دوران اسارت خود آشنا می شود.

دکتر شاه آبادی توجه به  ادبیات فارسی و همچنین وحدت مسلمانان در پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: رادیو فرهنگ برنامه “چهل منزل شیدایی” را در  ۲۷ مهر و از ساعت ۱۴:۳۰ به روی آنتن خود می برد. علاقه مندان در این برنامه با  تجلی اربعین حسینی(ع)  در آثار نظم ونثر فارسی آشنا می شوند. رادیو گفتگو برنامه ” از سکوت تا بایکوت” را از ۲۵ تا ۲۷ مهر از ساعت  ۰۸:۳۵ پخش می کند و  به بررسی اهمیت راهپیمایی اربعین در وحدت میان مسلمانان جهان و سکوت رسانه های غربی از این رویداد عظیم می پردازد.

معاون صدا در خصوص برنامه های رادیو پیام و آوا گفت :  اطلاع رسانی و ارایه آخرین اخبار و اطلاعات ، پخش آنونس های مختلف  با هدف  دعوت به راهپیمایی، کلام رهبری در خصوص اربعین ، پیام های بهداشتی و آداب سفر، پخش روضه و مداحی ارتباط با پلیس راه و  مسئولان از بخش های مختلف رادیو پیام و آوا است.

دکتر شاه آبادی توجه به بازماندگان  پیاده روی اربعین را مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از مواردی که هر سال مورد توجه قرار میگرد مسئله توجه به بازماندگان  پیاده روی اربعین است. به همین خاطر رادیو تهران برنامه ” با کاروان اربعین “ را از ساعت ۸:۵۰ روز ۲۷ مهر و با موضوع بررسی روز اربعین و همچنین پرداختن به  جاماندگان راهپیمایی اربعین پخش می کند.

وی توجه به فضای مجازی را مهم برشمرد و گفت : ” از سرزمین نینوا” اثر ارزشمندی است که در آن به ماجرای دلدادگی و اتفاقات بازماندگان عاشورای حسینی (ع) و کربلا تا اربعین  اشاره می کند. این کتاب گویا ۴ جلدی بر اساس کتاب ۴۰ روز عاشقانه دکتر سنگری و استفاده از صدای بهترین دوبلورهای ایران تهیه شده است و علاقه مندان می توانند از طریق پایگاه کتاب گویای ایرانصدا به نشانی WWW.BOOK.IRANSEDA.IR  و یا اپلیکیشن تلفن همراه  رادیو به نشانی    WWW.IRANSEDA.IR   این اثر را رایگان دریافت نمایند.

دکتر شاه آبادی توجه به نکات و مسائل بهداشتی را در طول پیاده روی اربعین مهم ارزیابی کرد و گفت: رادیو سلامت به مناسبت این ایام علاوه بر اینکه در ویژه برنامه های خود به ذکر نکات موثر بهداشتی می پردازد در برنامه ” مستان سلامت می کنند” با موضوع پیاده روی اربعین و همچنین انعکاس حال و هوای زائرین و عشاق حسینی(ع)  در پیاده روی اربعین همراه مخاطبان است. مروری بر خاطرات اربعینی های گذشته ،حال و هوای اولین زیارت و معرفی کتاب های اربعینی از دیگر بخش های این برنامه است که از ۲۴ تا ۲۷ مهر و  از ساعت ۱۷ به روی آنتن می رود.

وی افزود: شبکه رادیویی صبا در روز اربعین برنامه ” همپای صبا” را از ساعت ۱۴ به سمع مخاطبان می رساند. برد.در این برنامه مسابقه پیامکی پیرامون ابعاد مختلف پیاده روی اربعین، اربعین در اشعار مختلف و موارد متعدد دیگر مطرح شده است.

خاطر نشان می شود علاوه بر گیرنده های رادیو علاقه مندان می توانند از طریق سایت شبکه ها،گیرنده های دیجیتال،رادیو نما و همچنین برنامه کاربردی تلفن همراه رادیو (رایگان) به نشانی www.iranseda.ir برنامه های شبکه های رادیویی را دریافت نمایند.

 

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.