Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 20907
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو قرآن تاریخ انتشار : 18 شهریور 1399 - 12:07 |
صدای قاریان ایرانی و مصری شنیده می‌شود

برنامه ویژه تلاوت‌های روزانه در رادیو قرآن

برنامه ویژه تلاوت‌های روزانه در رادیو قرآن

مدیر رادیو قرآن ازبرنامه ویژه برای تلاوت‌های روزانه خبر دادو گفت: هر روز بعد از اذان صبح، ظهر و مغرب و عشاء و همچنین در اوقات مختلف تلاوت‌های یک صفحه، یک حزب و یک جزء قرآن را درنظر گرفته‌ایم که با صدای قاریان ممتاز ایرانی و مصری پخش می شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن، موج FM رادیو در ردیف ۱۰۰، صدای مقدس و ارزشمندِ قرآن به گوش می‌رسد. وقتی بعد از نماز صبح یا نمازهای ظهر و مغرب و عشاء سری به این موج بزنیم، نوای الهی قرآن کریم بلند می‌شود. مجتبی ایزدی مدیر رادیو قرآن، تصریح کرد: نظرسنجی از مخاطبین، خبرگان قرآنی و خبرگان رسانه‌ای صورت دادیم تا وضعیت پخش تلاوت ترتیل در رادیو قرآن برایمان مشخص شد تا ساماندهی و سازماندهی شده روی آنتن بروند. رادیو قرآن در دوره جدید فعالیتش برای تغییر و بازنگری جدول پخش برنامه‌ها، از طریق نظرسنجی به نکات قابل تأملی دست پیدا کرد. در این راستا ۴ سؤال مطرح شد که چقدر رادیو ترتیل در شبانه‌روز پخش شود، سؤال دوم این تلاوت‌های ترتیل در چه زمان‌هایی پخش شوند، سؤال سوم هرکدام از تلاوت‌های ترتیل باید در چه اندازه‌ای (صفحه، حزب یا جزء) باشند و سؤال چهارم از چه کسانی پخش شود.

وی افزود: بر مبنای نظرسنجی که صورت گرفت به حدود ۲ ساعت برنامه ترتیل در شبانه‌روز رسیدیم که اختصاص یابد، البته با صدای تعداد زیادی از قاریان و اساتید مشهور ایرانی و غیر ایرانی که هر روز از رادیو ایران پخش شود. چرا که هرچه قدر تنوع بیشتر و صداهای جذاب، اتفاقات مناسب و بهتری را برای شنوندگان رقم خواهد زد. بر این مبنا چند تصمیم گرفته شد در وهله اول، تلاوت یک جزء قرآن از ساعت ۲۴ هر روز به مدت یک ساعت پخش شود و به مدت ۱۱ بار در فواصل برنامه اعلام شماره آیه و صفحه می‌شود تا مخاطب بهتر بتواند با ترتیل قرآن کریم همراه شود.

ایزدی درباره تلاوت یک حزب در طول سه اذان‌گاهی، تأکید کرد: برای ترتیل یک حزب قرآن و استفاده از این آیه‌های الهی در زمان نماز اول وقت، به این فکر افتادیم ۱۰ دقیقه بعد از نماز صبح، ظهر و مغرب و عشاء یک حزب قرآن را هر روز با صدای قاریان مختلف پخش کنیم. چرا یک حزب؟ به این دلیل که شاید مخاطب ما در زمان صبح، ظهر یا مغرب و عشاء یک بار بتواند شنونده ترتیل این حزب قرآن باشد؛ به همین دلیل برای شنوندگان فرصت بهره‌وری گذاشته‌ایم. صبح‌ها با صدای استاد منشاوی، ظهرها با صدای قاریان متنوع ایرانی (تقریباً با صدای دو نفر) و شب‌ها با صدای ۷ قاری مصری پخش می‌شود که این کار برای اولین‌بار اتفاق می‌افتد. این حزب‌خوانی بعد از اذان‌گاهی، به مدت ۱۵ دقیقه خواهد بود.

وی درباره ترتیل‌خوانی در ساعت‌های دیگر شبانه‌روز، گفت: تلاوت هر روز صبح ساعت ۰۶:۱۰ صبح سوره “یس” هر روز با صدای یک قاری پخش می‌شود؛ در واقع ۳۰ روز با صدای ۳۰ قاری. تلاوت ترتیل آیت‌الکرسی قبل از ساعت ۷ صبح هر روز با صدای قاریان مختلف بعد از آن در برنامه مجله صبحگاهی تسنیم با صدای خلیفه طنیجی که هر روز یک صفحه می‌خوانند. سه بار ترتیل صفحه در برنامه صفحه من، یک بار روخوانی آن صفحه به علاوه ترتیل همان صفحه، یک بار تجوید صفحه با ترتیل صفحه و یک بار هم مفاهیم با ترتیل آن صفحه و شب‌ها هم ساعت ۲۴ یک جزء کامل هر شب با صدای قاریان ایرانی و مصری ترتیل می‌شوند.

مدیر رادیو قرآن در پایان خاطرنشان کرد: بر این مبنا برنامه‌ریزی تلاوت ترتیل، هم به نظر مخاطبین توجه کردیم و هم ملاحظه زمان اذان‌گاهی را داشتیم و هم تنوع‌بخشی نسبت به پخش صداها و نواهای مختلف قرآنی قاریان ممتاز ایرانی، بین‌المللی و مصری. از طرفی هم شرایط را برای همراهی مخاطب چه اهل صفحه و چه حزب و حتی جزءخوانی فراهم کردیم.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.