Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 28825
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 14 شهریور 1400 - 13:51 |

برنامه «چاپخانه» را از رادیو فرهنگ بشنوید

برنامه «چاپخانه» را از رادیو فرهنگ بشنوید

رادیو فرهنگ برنامه امشب «چاپخانه» را به معرفی کتاب «نمایش نامه مکلت» به قلم آرمان طیران و ترجمه‌ «۲۱ داستان آنتوان چخوف» از مهنا رضایی اختصاص داده است.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «چاپخانه» این هفته مصطفی محمودی با آرمان طیران، نویسنده کتاب «نمایش نامه مکلت» گفت و گو می‌کند.

آرمان طیران در این کتاب، داستان خود را با روایتی طنزگونه و زبانی ساده پیش می‌ برد. صحنه این نمایش در دو سرزمین و قلعه‌هایی در اسکاتلند و دانمارک است. هنگامی‌ که دانکن، پادشاه اسکاتلند به همراه سردار شجاع خود، مکبث و همسرش، لیدی مکبث به مراسم عروسی گرترود(مادر هملت) و کلادیوس(عموی هملت) می‌رود، توسط سردار خود به قتل می‌ رسد. مکبث بر اثر تلقین جادوگر و وسوسه همسر جاه‌ طلبش، دانکن را به قتل می‌ رساند. همچنین هملت که توسط روح پدرش از خیانت سایرین مطلع می‌ شود، کمر به انتقام و برملا کردن خیانت‌ ها می‌ بندد.
نمایشنامه «مکلت» تاکنون در دو نوبت در جشنواره بین‌المللی فجر در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ در تهران روی صحنه رفته است. همچنین نخستین‌ بار سال ۱۳۸۷، رتبه اول نمایشنامه‌ نویسی در نوزدهمین جشنواره و دومین همایش استانی تئاتر فارس را به خود اختصاص داده‌ است و برای بار دوم توانست سال ۱۳۸۹، رتبه اول نمایشنامه‌ نویسی را از بیست‌ و دومین جشنواره تئاتر منطقه ۳ کشور کسب کند.
همچنین همراهان این برنامه می‌ توانند شنونده گفت و گوی صادق وفایی با مهنا رضایی مترجم «۲۱ داستان آنتوان چخوف» باشند.
آنتون پاولویچ چخوف، پزشک، طنزنویس، داستان نویس، نمایشنامه نویس و گزارش نویس روس است. او در ۲۹ ژانویه ۱۸۶۰ در بندری کوچک در شمال شرقی دریای آزوف در خانواده ای متوسط متولد شد. پدر سخت گیرش، بقالی داشت و چخوف از تأثیر او بر زندگی خود متاثر بود. چخوف در ۴۴ سالگی در آسایشگاهی در آلمان بدرود حیات گفت. بخش عمده این زندگی کوتاه را تحصیلات دانشگاهی در رشته پزشکی فراگرفته بود. فراموش نکنیم، او هم دانشمند بود و به علم پزشکی و روان شناسی نیز تسلط داشت و همچنین به کار ادبی می‌پرداخت و از دوران دبیرستان به تئاتر و بازیگری هم گرایش یافت و حتی گروه تئاتری تشکیل داده بود.
چخوف بسیاری از اندیشمندان هم عصر خودش را درک کرده و با آن‌ها نامه نگاری داشت که بسیاری از این نامه‌ ها مستند، تاریخ دار و حتی همچون مقاله اند و می توان با رجوع به آن‌ها تاریخ ادبیات معاصر اروپا و روسیه را استخراج کرد.
برنامه «چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه‌کنندگی پرویز جمالی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ از رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.