Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 26549
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1400 - 14:02 |

بزرگداشت حکیم عمر خیام در رادیو فرهنگ

بزرگداشت حکیم عمر خیام در رادیو فرهنگ

شبکه رادیویی فرهنگ به مناسبت فرارسیدن روز بزرگداشت حکیم عمر خیام، ۲۸ اردیبهشت، با ویژه برنامه «حکیم خیام» این روز را گرامی می دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، امیررضا راز، تهیه کننده ویژه برنامه «حکیم خیام» گفت: حکیم عمر خیام، فیلسوفی تراز اول بوده و‌ در تقویم کشورمان، ۲۸ اردیبهشت، روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری نام گرفته است. از این رو رادیو فرهنگ برای معرفی بیشتر شخصیتی که علاوه بر تبحر در شعر، علوم ریاضی، فقه، هندسه و نجوم، فیلسوفی تراز اول نیز بوده است، برنامه «حکیم خیام» را با بخش های مختلف تدارک دیده است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه معرفی و شناخت شخصیتی جامع، همچون حکیم عمر خیام نیشابوری می‌ تواند نمونه‌ ای شایسته، فراروی تمام پژوهندگان علم و دانش و ادب به ویژه نسل جوان قرار دهد و رویکرد این برنامه بر پایه آگاهی بخشی طرح ریزی شده است.
وی با بیان اینکه خیام خوانی، یکی از بخش های مهم این برنامه است، توضیح داد: در این برنامه ضمن گفت و گو با خیام پژوهان و ارتباط با نیشابور، انجمن مفاخر، خانه اندیشمندان و نمایندگی یونسکو در تهران، به خیام خوانی در بوشهر و کرمان می‌ پردازیم و در ادامه کارشناسان به وجهه جهانی خیام اشاره می‌ کنند.
تهیه کننده برنامه «حکیم خیام» تصریح کرد: با توجه به شخصیت چندوجهی خیام و‌ اندیشه‌ های وی، این برنامه نیز وجوه مختلف شخصیتی وی و فعالیت های این حکیم را بررسی می‌ کند و در بخش مشارکت مخاطبان نیز حکیم بودن و ویژگی‌ های حکیم، موضوعی است که با همراهی شنوندگان به آن می‌پردازیم. همچنین آیتم کارشناسی برنامه به عرفان خیام و اندیشه خسروانی در آثار وی اختصاص دارد.

امیررضا راز از انتخاب و پخش موسیقی باکلام از اشعار خیام در این برنامه خبر داد و تصریح کرد: بسیاری از اشعار حکیم خیام دستمایه آهنگسازی و اجرای اهالی موسیقی قرار گرفته است و در این میان قطعاتی از همایون شجریان، شهرام ناظری و علیرضا قربانی و … تقدیم شنوندگان می‌شود.
وی کتاب شناسی خیام را بخش دیگری از برنامه عنوان کرد و گفت: این قسمت به مبحث خیام در خارج از کشور ، ترجمه رباعیات خیام توسط فیتز جرالد، هستی شناس و رباعیات خیام اختصاص دارد.
این تهیه کننده درخصوص میزبانی رادیو فرهنگ در برنامه «حکیم خیام» از کارشناسان این حوزه گفت: در برنامه زنده امکان تغییر و‌ جابجایی مهمان وجود دارد، اما تلاش کرده ایم تا در این برنامه میزبان کارشناسانی چون دکتر مشکینی، مدیر گروه فرهنگی یونسکو، دکتر بلغاری، دکتر محقق، دکتر میر جلال الدین کزازی و بهاء الدین خرمشاهی و … باشیم.
برنامه «حکیم خیام» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ، با اجرای مهدی محمدیان و فاطمه اسحاق تبار، ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۵ تا ۱۸ روی آنتن می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.