Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 29915
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 28 مهر 1400 - 11:21 |

بزرگداشت چهره ماندگار دامپزشکی؛ محمد‌قلی نادعلیان در « مستند فرهنگ» رادیو

بزرگداشت چهره ماندگار دامپزشکی؛ محمد‌قلی نادعلیان در « مستند فرهنگ» رادیو

در برنامه « مستند فرهنگ» چهارشنبه ۲۸مهرماه، از رئیس گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم؛ دکتر محمدقلی نادعلیان یاد می شود.

“مستند فرهنگ” امروز به روایت گوشه هایی از زندگانی و فعالیت های محمدقلی نادعلیان؛ چهره ماندگار دامپزشکی اختصاص دارد.
استاد «دکتر محمدقلی نادعلیان» چهره ماندگار دامپزشکی کشور و عضو پیوسته فرهنگستان علوم متولد سال ۱۳۱۵ در قصبه سنگ‌سر سابق و مهدی‌شهر فعلی از توابع استان سمنان است که دوران کودکی تا سیکل اول دبیرستان را در همین شهر گذراند. عدم وجود امکانات آموزشی کافی و علی‌الخصوص دبیرستان باعث شد تا پدر و مادر محمد قلی که علاقه زیادی به ادامه تحصیل او داشتند، ترک وطن کرده و رهسپار پایتخت شوند. وی دوران دبیرستان را در دارالفنون پشت سر گذاشت، مدرک ششم طبیعی را از این دبیرستان معروف گرفت و سپس کنکور داد. اگرچه در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان نیز پذیرفته شده بود، اما در نهایت دامپزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کرد و تا امروز که بیش از ۶۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد، منشاء اتفاقات بزرگ در این رشته بوده است.
وی از سال ۱۳۴۸ به عنوان دستیار بخش درونی گروه آموزشی علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی مشغول به کار شد و در سال ۱۳۵۱ توانست به مرتبه استادیاری راه یابد. در سال ۱۳۵۳ جهت گذرانیدن دوره تکمیلی به فرانسه عزیمت کرد و پس از اتمام این دوره در دانشکده دامپزشکی تولوز به کشور بازگشت. سپس در سال ۱۳۵۶ به مقام دانشیاری و در سال ۱۳۷۴ به مقام استادی گروه آموزشی علوم بالینی دانشکده دامپزشکی دست یافت. دکتر محمد قلی نادعلیان در سال ۱۳۸۰ به عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران برگزیده شد. دکتر نادعلیان دارای ۵۲ مقاله (۴۱ مقاله فارسی و ۱۲ مقاله به زبان انگلیسی و فرانسه) است که در مجلات معتبر خارجی و داخلی به چاپ رسیده است، همچنین ۵۶ مقاله (۳۷ مقاله به زبان فارسی و ۱۹ مقاله به زبان خارجی) توسط ایشان در کنگره ها و همایش های داخلی و خارجی ارائه شده است. طی این سال ها دکتر نادعلیان استاد راهنمای ۳۵ پایان نامه ی دکترای عمومی و ۷ پایان نامه ی تخصصی بود، همچنین مشاورت و داوری ۵۵ پایان نامه ی دکترای عمومی و تخصصی و هدایت و اجرای ۱۵ طرح پژوهشی در زمینه بیماری های گوارشی و عفونی را عهده دار بودند. ایشان برنده جوایز بهترین مقاله علمی و کتاب (اصول معاینه دام) می باشد. دکتر محمد قلی نادعلیان با رتبه ۲۸ استادی و سابقه ۳۵ ساله همچنان مشغول خدمت در دانشگاه تهران است.
ترجمه کتاب بیماری های گوسفند نیوسام مارش با همکاری محمد حسینیون، مصطفی حجازی (۱۳۵۳) تالیف کتاب بیماری های دستگاه گوارش نشخوار کنندگان (۱۳۵۷) تالیف کتاب اصول معاینه دستگاه گوارش و اعصاب در نشخوار کنندگان و تک سمیها با همکاری فریدون نورمحمد زاده و عباسعلی اطمینانی (۱۳۷۶) نظارت بر کتاب راهنمای کامل مراقبت از اسب و پونی ترجمه دکتر سید مجتبی سید موسوی (۱۳۸۲) ویراستاری کتاب اصول معاینه دام به گردآوری و تدوین دکتر غلامعلی کجوری ۱۳۸۲ از مهمترین آثار ایشان می باشند.
برنامه‌« مستند فرهنگ» ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.