Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 32249
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو نمایش تاریخ انتشار : 29 دی 1400 - 18:18 |

تحلیل آثار یوکیو میشیما در رادیو نمایش

تحلیل آثار یوکیو میشیما در رادیو نمایش

رادیو نمایش این هفته در برنامه “هزار توی داستان‌” به بررسی آثار یوکیو میشیما، نویسنده ، بازیگر و فیلمساز ژاپنی می پردازد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، میشیما نویسنده ای است که سه بار نامزد جایزه ادبی نوبل شد ولی ظاهرا فعالیت های سیاسی اش باعث شد این جایزه به او تعلق نگیرد.

او که به آداب و سنن قدیم ژاپن عشق می ورزید سرخورده و ناامید از نابودی ارزشهای معنوی جامعه ژاپن بعد از جنگ دوم جهانی، خود را مرثیه خوان پیوندهای فروپاشیده ی خانوادگی و آداب و رسوم و سلوک فراموش شده ی ژاپن  می دانست و نهایتا در اقدامی جنجال برانگیز دست به انتحار به روش سپپوکو seppuku  یا همون هاراگیری زد که بازتاب جهانی داشت.

او در عمر کوتاه ۴۵ ساله اش از خود بیشتر از دویست و شصت اثر از جمله رمان نمایشنامه داستان کوتاه و مقالات به جا گذاشت.

میشیما برای تئاتر کابوکی و درام موزیکال و نمایش سنتی نوه (noh) هم می‌نوشت و بر اساس آثارش تا به امروز ۲۴فیلم ساخته شده است . در یوکوکو-کلمه‌ی ژاپنی به معنی میهن‌پرستی- فیلمی که براساس کتاب خودش ساخته شد، خودش در آن بازی کرد و نقش تهیه‌کننده و طراحی صحنه را نیز به عهده داشت. بی شک میشیما یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان  دوران پس از جنگ در ژاپن است.

پنجشنبه ۳۰ دی و بازپخش دوشنبه  ۴ بهمن ساعت ۲۱ در برنامه هزارتوی داستان بهناز بستاندوست داستان «مروارید » نوشته  میشیما  را روایت کرده و در بخش کارشناسی همراه با کیهان بهمنی به تحلیل و بررسی این اثر خواهند پرداخت.گویندگی زندگینامه نویسنده  را رضا عمرانی روایت کرده و تهیه کنندگی آن بر عهده ی ژاله محمدعلی است.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.