Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 37600
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 21 آبان 1401 - 11:16 |

تدارک ویژه گروه کتاب رادیو فرهنگ برای هفته کتاب

تدارک ویژه گروه کتاب رادیو فرهنگ برای هفته کتاب

مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ از تدارک ویژه برنامه‌هایی برای هفته کتاب از سوی برنامه سازان این شبکه رادیویی خبر داد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بعد از یک سال وقفه، آبان‌ماه و همزمان با سی‌‌‌‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، برگزار می‌شود، این جشنواره‌ که در آستانه ورود به سومین دهه فعالیت خود است، یکی از جشنواره‌های پرمخاطب در حوزه کتاب و رسانه به شمار می‌آید و‌ گروه کتاب رادیو فرهنگ نیز با توجه به رسالت رسانه ای خود به پوشش این رویداد فرهنگی می‌پردازد.

مهدی دادجو مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ در این خصوص گفت: جشنواره کتاب و رسانه، جشنواره‌ای قدیمی در حوزه کتاب و از رویداد‌های شناخته شده این حوزه است، ماموریت و رسالت جشنواره، شناسایی، حمایت و ترغیب و ترویج فعالیت‌های رسانه‌ای موفق در زمینه کتاب و هر فعالیت رسانه‌ای است که بتواند به نحوی در خدمت کتاب کتابخوانی و صنعت نشر کشور باشد پس رادیو فرهنگ ضمن همراهی با این جشنواره با ۲۸ برنامه و ۵ ایده نیز در این جشنواره شرکت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بخش جدیدی به جشنواره اضافه شده که شامل رویداد ایده‌پردازی تولید محتوا در زمینه کتاب و اکوسیستم صنعت نشر کشور است گفت : اهالی رسانه ایده‌های تولید محتوای خود برای یک‌سال آینده را ارسال کردند که در این بین رادیو فرهنگ نیز ۵ ایده ارائه کرده که این ایده‌ها در یک رویداد ایده‌پردازی مستقل با کمک راهبرانی که در زمینه تولید محتوا حرفه‌ای هستند، پخته می‌شوند و در روز اختتامیه در قالب یک رویداد کوچک، برای هیات داوران ارائه می‌شود، در نهایت نیز ایده‌های برتر برای تولید محتوا مورد حمایت قرار می‌گیرند .مهدی داد‌جو، با تشریح برنامه‌های گروه کتاب رادیو فرهنگ در هفته کتاب، خبر ارایه پیشنهاد میزبانی این رادیو برای برگزاری اختتامیه بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه را اعلام کرد و از آمادگی برای پوشش افتتاحیه هفته کتاب، گفت.

مدیر گروه کتاب در توضیح برنامه‌های این گروه که از ۲۱ آبان ماه به طور ویژه به این جشنواه اختصاص دارد گفت: علاوه بر برنامه‌های دائمی‌گروه، برنامه زنده کتاب فرهنگ را در هفته کتاب به پوشش رخدادهای سی امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده ایم.

وی افزود: بر مبنای نامگذاری روزهای هفته کتاب موضوع های برنامه کتاب فرهنگ لحاظ خواهد شد.

دادجو در توضیح موضوعات برنامه کتاب فرهنگ گفت: این برنامه شنبه بیست‌ویکم آبان ماه به کتاب، دانش‌آموز، آینده اختصاص دارد، یک‌شنبه بیست‌ودوم آبان ماه نیز با موضوع کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه روی آنتن می رود. همچنین دوشنبه بیست‌وسوم آبان ماه،کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان، سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان ماه کتاب، کتابخوانی و کتابدار و چهارشنبه بیست‌وپنجم آبان ماه کتاب، رسانه و زبان‌فارسی موضوعاتی است که در نظر گرفته شده است.

مدیر گروه کتاب ادامه داد: روز پنج‌شنبه بیست‌و‌ششم آبان ماه در این برنامه به دغدغه‌های ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر پرداخته می‌شود و برای روز جمعه بیست‌و‌هفتم آبان ماه نیز موضوع کتاب، ورزش و جوانمردی مورد توجه قرار می‌گیرد.
رادیو فرهنگ با ۲۸ اثر به جشنواره کتاب و رسانه رفت
دادجو در ادامه اعلام داشت: رادیو فرهنگ ۲۸ اثر رادیویی و ۵ ایده به جشنواره کتاب و رسانه ارسال کرده است. وی افزود :جشنواره کتاب و رسانه هر سال با هدف افزایش توجه به کارکردهای رسانه در حوزه کتاب و نشر برگزار می‌شود که جشنواره امسال در دو بخش «مسابقه آثار رسانه‌ای تولیدشده» با محوریت کتاب در بازه زمانی دو سال (اول مهر ۱۳۹۹ لغایت ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) و بخش «ایده‌پردازی تولید محتوا» با موضوع ترویج گونه‌های جدید کتاب برگزار می‌شود و رادیو فرهنگ ۲۸ اثر ارسالی داشته که از این بین دو اثر برنامه زنده است.

دادجو خاطرنشان کرد: بخش ایده پردازی نخستین بار است که در جشنواره کتاب و رسانه قرار گرفته است که برندگان آن در هفته کتاب معرفی و تقدیر خواهند شد که ۵ اثر از رادیو فرهنگ ارسال شده و با توجه به حجم بالای آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره بیستم کتاب و رسانه ، و لزوم دقت ویژه در داوری آثار ، هنوز تاریخ دقیق اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه مشخص نیست.

برنامه‌های زنده و تولیدی کتاب محوری چون هفت اقلیم کتاب (از سال ۱۳۹۴ تا آخر خرداد ۱۴۰۱) کافه کتاب (تابستان ۱۴۰۱) ، کتاب فرهنگ (از مهر ۱۴۰۱ آغاز شده) رادیو کتاب (قریب به ۷ساعت در روز درایام نمایشگاه کتاب) ، سیم وزر (نقدکتاب) ، چاپخانه (معرفی تازه‌های نشر) ، کتاب بان (معرفی مروجان کتاب) ، داستان یک کتاب (مستند درباره تولید یک کتاب از ایده تا چاپ و نشر) ، کتابک (کتاب کودک و نوجوان) ، بوطیقا (معرفی و نقد داستان و رمان ایرانی) ، کتاب هفته (خوانش متن کتاب ها- گتاب گویا) ، جهان ترجمه (بررسی آثار و وضعیت ترجمه) ، کتابستان (مسابقه کتاب محور) ، از واژه تا صدا (مسابقه نویسندگی) و….. از طرف گروه کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ از همراهی شنوندگان این رادیو با دو پویش کتاب خبر داد و گفت: شنوندگان رادیو فرهنگ در برنامه‌های این گروه می توانند با پویش «کتاب دستت چیه» که از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود همراه شوند و کتابی که در دست دارند معرفی کنند، علاوه بر آن پویش «مسابقات کتابخوانی» نیز برای دو رده سنی کودک و نوجوان و بزرگسال برگزار خواهد شد.

گفتنی است، بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه آبان‌ماه همزمان با سی‌‌‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» به همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود و‌ رادیو‌ فرهنگ روی موج اف ام ردیف۱۰۶مگاهرتز این‌ رویداد فرهنگی را همراهی می‌کند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.