Saturday, 11 May , 2024
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 4 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 31279
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 23 آذر 1400 - 13:21 |

تغییر کاربری نگارخانه بهزاد به جوراب فروشی سوژه «نگارخانه» رادیو فرهنگ

تغییر کاربری نگارخانه بهزاد به جوراب فروشی سوژه «نگارخانه» رادیو فرهنگ

تغییر کاربری نگارخانه بهزاد به جوراب فروشی سوژه برنامه امروز «نگارخانه»

گفت و گو با داریوش فرد دهکردی؛ مدیر نگارخانه بهزاد پیرامون تغییر کاربری این نگارخانه، از بخش هایی است که امروز سه شنبه ۲۳ آذر ماه در برنامه «نگارخانه» رادیو فرهنگ می شنوید.

به گزارش هنرصدا، «نگارخانه» برنامه ای است که به بررسی هنرهای تجسمی در کشور و دغدغه‌های هنرمندان این حوزه و اطلاع رسانی از فعالیت های هنری اختصاص دارد.در برنامه این هفته مدیر نگارخانه بهزاد درباره پروژه مرمت و بازسازی این گالری با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری و اجاره و تبدیل آن به یک جوراب فروشی توضیح داد.
در این برنامه با داریوش فرد دهکردی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرای تهران و مدیر این نگارخانه ، پیرامون تغییر کاربری این گالری گفت و گو می‌ شود‌.
نگارخانه کمال الدین بهزاد از حدود سال ۱۳۸۲ در ساختمانی که در اختیار دانشگاه الزهرا واقع در بلوار کشاور، نبش خیابان ۱۶ آذر و زیر نظر این دانشگاه مشغول به فعالیت بود و بیشتر اوقات میزبان نمایش دانشجویان هنر الزهرا و دیگر دانشجویان و هنرجویان بود. نگارخانه‌ای که سال‌ها میزبان بسیاری از اولین نمایشگاه‌ها بود متاسفانه با شروع تعطیلی های ناشی از کرونا و واگذاری ساختمانش به بخش معاونت فناوری ریاست جمهوری، به مرور تخریب و سپس تعطیل شد و در حال حاضر به جوراب فروشی تبدیل شده و دانشگاه الزهرا هم حاضر نشد هزینه بازسازی این فضا را بپردازد.
البته این جوراب فروشی ۲ سال پیش فضای گالری را بازسازی و بهره وری دوساله ان را کسب کرد که در حال حاضر یک سال و نیم ان تمام شده و اساتید و هنرجویان دانشگاه الزهرا امیدوارند که با اتمام قرار داد نگارخانه کمال الدین بهزاد را پس بگیرند تا حداقل با وضعیت قبلی خود به فعالیت ادامه دهد.
گرچه گالری کمال الدین بهزاد در طول سالهای فعالیتش مشکلاتی داشت اما قرار‌گیری ان در یکی از معابر اصلی شهر، قدمت فعالیت هنری و موقعیت مکانی نزدیک به موزه هنرهای معاصر و… موقعیتی ارزشمند به ان بخشیده بود که در صورت بازسازی و چند تغییر می‌توانست به یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی شهر تهران تبدیل شود.
همچنین بخش دیگری از برنامه «نگارخانه» به بررسی هنر مدرن و بخشی دیگر به بررسی هنر معاصر اختصاص دارد.
هنر نوگرا یا هنر مدرن؛ اصطلاحی جامع برای توصیف هر جنبش یا مکتب هنری، در قالب مجموعه‌ای از جریان‌های اصلاح‌طلبانه فرهنگی در هنر، معماری، موسیقی، ادبیات و هنرهای کاربردی، از ربع آخر قرن نوزدهم میلادی تا ربع آخر قرن بیستم میلادی است.
هنر معاصر نیز؛ هنر تولید شده در دوره کنونی است. هنر معاصر، گسترش یافته از هنر پست مدرن است که خود جانشین هنر نوگرا است.
برنامه «نگارخانه» به همت گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی رضا غیور و کارشناسی و اجرای امیر راد ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.