Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 37078
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 27 مهر 1401 - 9:16 |

تفاوت قصه‌گویی با نمایش رادیویی چیست؟

تفاوت قصه‌گویی با نمایش رادیویی چیست؟

حمید یزدانی ابیانه، بازیگر و صداپیشه گفت: تصویرسازی در سینما بسیار می‌تواند در ماندگاری یک داستان تاثیرگذار باشد و باعث می‌شود حرکات و رفتارها در ذهن بیننده باقی‌ بماند چرا که تصاویر در حافظه افراد بیشتر نقش می‌بندند.

به گزارش هنرصدا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛  یزدانی ادامه داد: یک صداپیشه باید قدرت این را داشته باشد که تمامی مفاهیم نقش خود را منتقل کند و برای مثال به شنونده بفهماند که نقش یک نابینا را بازی می‌کند. در صداپیشگی مجموعه‌ای از افراد و عوامل می‌توانند در انتقال احساس ایفای نقش داشته باشند.

وی افزود: صداپیشگی و قصه‌گویی با نمایش رادیویی بسیار متفاوت است؛ برای مثال اکنون کتابی را ضبط می‌کنم که بیش از ۶۰ نقش دارد و حدود ۲۵ نقشش را خود بازگو می‌کنم. این کار بسیار با نمایش رادیویی متفاوت است و متن در آن کارها بسیار ضروری و مهم هستند.

او اظهار داشت: برای مثال انجام فضاسازی و شناخت بازیگر در نمایش‌های رادیویی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و نویسنده باید بتواند فضا، احساسات و رفتار مختلف را به درستی بیان کند.

بازیگر و صداپیشه گفت: اکنون در نمایش رادیویی ما چند نقش مختلف داریم و باید برای انتقال درست احساسات باید ساعت‌ها بر روی نقش خود متمرکز شویم تا شنوندگان بتوانند درک بهتری از هر نقش داشته باشند.

یزدانی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل افزایش شبکه‌های رادیویی مشکلات برای صداپیشه‌ها بیشتر شده و کمی از کیفیت کارها کاسته شده است. این سال‌ها دیگر تمرکز بر روی سرعت پخش برنامه‌ها رفته و به همین دلیل تمرکز بر کیفیت قرار ندارد.

او ادامه داد:‌کتاب‌های صوتی با نمایش صوتی متفاوت است و به همین دلیل می‌توان آن را بین روایت و بازیگری دانست. در کتاب‌های صوتی برای باورپذیر شدن نقش‌ها گوینده باید از گویش‌ها و صدا‌های مختلف استفاده کند تا برای مخاطب باورپذیر باشد.

وی افزود: پدربزرگ من در ابیانه مخالف‌خوان بود و این مسئله در خانواده ما ریشه دارد. من بازیگری را به خاطر دل خود پیش بردم اما شغل اصلی من در آموزش و پرورش است. من کارهای چخوف را بسیار دوست دارم و از اهدافم در صداپیشگی بازی در نقش کتاب‌های او است.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز یاسر معظمی گودرزی اس

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.