Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 17888
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 27 فروردین 1399 - 0:37 |

جزییات آتش‌سوزی در یک استودیوی ضبط صدا

جزییات آتش‌سوزی در یک استودیوی ضبط صدا

آتش‌سوزی در طبقه سوم ساختمان قدیمی در محله اجاره‌دار و گرفتار شدن چهار دوبلور و صدا بردار در اتاقک این ساختمان، یکی از تلخ ترین حوادث فروردین ۹۸ را رقم زد. چهار مرد جوان به خاطر انتشار گاز سمی، نتوانستند خود را نجات دهند و سرنوشتی تلخ برای آنها رقم خورد.
به گزارش جام جم، پیش از ظهر بیست و چهارم فروردین امسال، چهل و پنجمین روزی بود که از قرنطینه خانگی ساکنان محله بن بست فاتحی درخیابان ماندگار محله اجاره دار پایتخت می‌گذشت. اهالی در خانه‌هایشان بودندو رفت و آمد‌ آنچنانی در محل نبود. عقربه‌های ساعت همین‌طور که به ساعت ۱۲ ظهر نزدیک می‌شد، ناگهان صدای فریاد از ساختمان آتش گرفته و کمک خواهی سکوت محله را شکست. همسایه‌ها وقتی از پشت پنجره به بیرون سرک کشیدند، ساختمان سه طبقه را دیدند که آتش و دود از پشت بام آن زبانه می‌کشید. یکی از اهالی سریع با آتش‌نشانی تماس گرفت و درخواست کمک کرد. بعد هم اهالی به کوچه آمده و با سه پسر جوان رو‌به‌رو شدند که برای دوستانشان که داخل ساختمان گرفتار آتش و دود بودند درخواست کمک می‌کردند. یکی از آنها خواست به دل آتش بزند اما زبانه‌های آتش اجازه ورود او را به داخل ساختمان نمی‌داد. در همین موقع بود که آتش نشانان خود را به آنجا رساندند. پس از خاموش کردن آتش در طبقه سوم، آتش‌نشانان با اتاقکی مواجه و بعد از باز کردن در آن با صحنه عجیبی رو‌به‌رو شدند. چهارجوان در چند قدمی هم در کناروسایل مرتبط با ضبط صدا افتاده بودند. به نظر می‌رسید آنجا یک مرکز دوبلاژ فیلم باشد. با بررسی وضعیت آنها مشخص شد، هر چهار نفر جان باخته اند.در ادامه اجساد با دستور ساسان غلامی بازپرس جنایی تهران که در محل حاضر شده بود، به پزشکی قانونی منتقل شد.بررسی‌ها در محل ادامه داشت که دو دختر جوان سراسیمه سمت ساختمان محل آتش‌سوزی آمدند.آنها وقتی فهمیدند چه حادثه‌ای رخ داده به ماموران حاضر در محل گفتند؛ قرار بوده ظهر به استودیو بیایند که کاری برایشان پیش آمده و دیرتر به آنجا آمده و نجات پیدا کرده بودند.در جریان تحقیقات پلیسی معلوم شد که آتش سوزی هنگام ایزوگام پشت بام رخ داده و این حادثه مرگبار رقم خورده است. در زمان حادثه، دو کارگر ایزوگام کار، مدیر استودیو و جوانی که مهمان آنهابوده درمحل حضور داشتندکه آنها با دستور بازپرس جنایی برای ادامه تحقیقات بازداشت شدند. آنها‌ دیروز صبح‌ برای ادامه تحقیقات‌ به شعبه سوم بازپرسی دادسرای جنایی تهران منتقل شدند.

تحقیق از مدیر استودیو
مدیر استودیوی دوبله به بازپرس جنایی گفت : ۱۶ سال است که به خاطر علاقه ای که به کار صداگذاری و دوبله فیلم دارم در این حیطه کار می‌کنم و در زمینه نوازندگی گیتار و پیانو نیز فعالیت دارم. من و خانواده‌ام در طبقه دوم ساختمان محل حادثه‌ زندگی‌ می‌کردیم، از چهارسال پیش طبقه سوم را از مالک آن اجاره کردم وهمراه دوستانم در آنجا پروژه می‌گرفتیم و کاردوبله و صداگذاری انجام می‌دادیم. شهاب ۴۰ساله از دوبلورهای قدیمی بود که با صدا و سیما هم همکاری داشت. او مدتی بود که نامزد کرده بود و در کاردوبله حرفه ای بود. یکی از کارهای معروفش ” انیمیشن لاک پشت نینجا” بود. دو قربانی دیگرهم دو برادر به نام‌های رامین و شاهین بودندو کار دوبله فیلم انجام می‌دادند.
وی افزود : سقف طبقه دوم ساختمان ریخته بود بنابراین با فردی که کار ایزوگام می‌کرد تماس گرفتم و خواستم برای تعمیرات بیاید که او همراه فرد دیگری آمد و مشغول کار شدند. در میانه کار بود که جرقه‌های آتش ایزوگام به سمت عایق‌های طبقه سوم که محل کاردوستان و همکارانم بود، رفت. شعله‌های آتش زبانه کشید و در زمان دو دقیقه همه جا را گرفت. فریاد زدم و کمک خواستم و همان موقع به آتش‌نشانی هم زنگ زدم و خبردادم. گمان بردم با سر و صدای من و آن دو کارگر و وقوع آتش‌سوزی چهار همکارم از استودیوخارج شده ونجات یافته باشند اما وقتی ما سه نفر از ساختمان بیرون رفتیم خبری از آنها نبودو آتش‌نشان‌ها که وارد شدند و شعله‌های آتش را خاموش کردند، متوجه شدیم که چهار دوست و همکارم در اتاق دوبله گیر افتاده و فوت شدند. اگر می‌دانستم آنها فرار نکرده اند حتما خودم را به دل آتش می‌زدم و آنها را نجات می‌دادم. کارگری که برای ایزوگام به ساختمان محل استودیو رفته بود نیز در جریان تحقیقات قضایی گفت : وقتی صاحبخانه با ما تماس گرفت و کار تعمیرات ایزوگام داشت ما به محل رفتیم که یکدفعه بخشی از آتش کپسول به بخش عایق کاری شده که نا ایمن بود، رسید. سعی کردیم آن را خاموش کنیم که نشدویکدفعه آتش همه جا را گرفت و آتش‌سوزی باعث مرگ آن چهارجوان شد.
با توجه به این که مرد مهمان در ماجرا نقشی نداشت قرار شد او آزادشود. با دستور قضایی ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران ماموریت یافتند از همسایه‌ها تحقیق کنند، دوربین‌ها ی مداربسته اطراف محل حادثه را بازبینی کنندو شکایت خانواده‌های چهارقربانی را اخذ کنند. همچنین کارشناس آتش‌نشانی در محل حاضرشودو محل را بررسی کند تا مشخص شود چه کسانی در این ماجرا به چه میزان مقصر بوده‌اند. همچنین برای سه متهم پرونده نیز از سوی بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران قرارقانونی به اتهام رعایت نکردن نظامات دولتی که منجر به چهارفقره قتل شبه عمدی شده بود صادرشد و آنها برای ادامه تحقیقات به اداره دهم پلیس آگاهی تهران منتقل شدند.

روایت شاهد ماجرا از آتش سوزی
ساعاتی از حادثه مرگبار دراستودیوی دوبله درمحله اجاره دار می‌گذرد آثار سیاهی و سوختگی ناشی از آتش سوزی هنوز دیده می‌شد و نگاه هر رهگذر را به خودش جلب می‌کردو همه درباره مرگ چهارجوان در آن ساختمان می‌گویند. درچند قدمی مقابل ساختمان پسر جوانی ایستاده بود، گریه می‌کرد و نام دوستانش را صدا می زد و آرام و قرار نداشت. کمی که آرام شد، گفت : از ۱۸ ماه قبل با قربانیان آتش سوزی کار می کردم.عصر از طریق تماس یکی از دوستان این خبر تلخ را شنیدم. باورم نمی شد و خودم به اینجا آمدم اما خبر درست بود و چهار نفر از دوستانم را از دست داده بودم.حمید که از اهالی محل و شاهد این ماجرا بود هم به خبرنگار جام جم گفت :من و خاله‌ام در خانه بودیم که ناگهان او متوجه آتش سوزی شد. وقتی پشت پنجره رفتم متوجه شدم آتش سوزی در طبقه سوم که استودیوی دوبله فیلم بود و همیشه چندجوان در آنجا کار می‌کردند، رخ داده است. شعله‌های آتش زیاد بود و نمی توانستیم به اتاقک نزدیک شویم. آتش سوزی ۱۰ دقیقه بیشتر طول نکشیده بود. آنها براثر دودگرفتگی ناشی از آتش سوزی فوت کرده بودندو نتوانستندنجات پیدا کنند. شاید اگر محل کارشان ایمنی لازم را داشت، زنده می ماندند.

از مقصران مرگ ۲ پسرم شکایت دارم
مرد میانسال که دو پسر جوانش را در این حادثه مرگباراز دست داده بود نیزبه خبرنگار جام جم گفت : پسرم رامین ۳۰ ساله بود. او عقد کرده و قراربود به زودی به خانه بخت برود. او لیسانس مدیریت امور بانکی داشت. پسر دیگرم به نام شاهین هم نقشه کشی و معماری خوانده بود. آنها شیفته کارهای دوبله بودند. با مسوولان استودیویی که حادثه رخ داد دوست بودندو چند ماه بود که با آنها همکاری داشتند. آن روز هم برای انجام کار دوبله به آنجا رفتند. وی افزود : من و همسرم و پسر دیگرمان در خانه منتظر آن دو بودیم که از دفتر کاربازگردند اما خبری از آنها نشد. شب هنگام یکی از دوستان آنها به خانه مان آمدو گفت مشکلی برای آنها پیش آمده و باید همراه او به کلانتری برویم. وقتی به کلانتری رفتیم متوجه مرگ دو پسرم شدم. از افرادی که بابت مرگ دو پسرم شدند شکایت دارم و از مرجع قضایی می خواهم که آنها را مجازات کند.

| منبع خبر : جام جم
به اشتراک بگذارید
  1. سلام چه فاجعه دردناکی خداوند به نامزذاشون و مادراشون صبرعنایت کند . فقط میتونیم بگیم خدا رحمتشون کنه و اگر عمدی بوده مقصر بسزای عملش برسه .

    شبتون مهتابی

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.