Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 28590
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 04 شهریور 1400 - 20:04 |

«جشن نامه محمد پروین گنابادی» در «کیمیای کلمات» ورق می خورد

«جشن نامه محمد پروین گنابادی» در «کیمیای کلمات» ورق می خورد

رادیو فرهنگ جمعه ۵ شهریور برنامه «کیمیای کلمات» را به معرفی و بررسی کتاب «جشن نامه استاد محمد پروین گنابادی» اختصاص داد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دکتر بهرام پروین گنابادی، پژوهشگر، نویسنده، منتقد ادبی و کارشناس مجری برنامه «کیمیای کلمات»، ۵ شهریور کتاب «جشن نامه محمد پروین گنابادی» را نقد و بررسی می‌ کند.

کتاب «جشن نامه محمد پروین گنابادی» اثر مرحوم محسن ابوالقاسمی، رئیس سابق گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، با همکاری محمد روشن است.
پروین گنابادی یکی از مترجمان و ادیبان تلاشگر در دوره معاصر به شمار می‌ رفت که نقش مهمی در شناسایی و شناساندن متفکران ایرانی و اسلامی ایفا کرد. وی همچنین ترجمه کتاب گرانسنگ «مقدمه ابن‌ خلدون» را در کارنامه خود دارد.
از دیگر آثار وی می توان به ترجمه روح تربیت گوستاو لوبون، راهنمای مطالعه، اندیشه‌ها، سخن نامه، فن مناظره، دسته گل سوسن، پرورش اراده، شیوه نگارش، هفت خوان رستم، دستور زبان فارسی و خودآموز املاء و انشاء، قواعد کلی عربی با همکاری یدالله شکری و بازی‌های محلی اشاره کرد. از گنابادی مقالات بسیاری برجای مانده است که تهذیب نثر فارسی، چه گونه می‌توان جوانان را به زبان فارسی دلبسته کرد؟، در نگهبانی و تهذیب زبان فارسی، راه دیگر برای تهذیب و آسان کردن نثر معاصر، راه‌های پیشگیری از هرج و مرج و لجام گسیختگی، آواز دادن، برخی از لغت های فارسی در عربی، دیباچه‌نویسی، جنبش علمی ایران پس از اسلام، کشاف اصطلاحات الفنون، زبان و ادب عامیانه، احوال و آثار ابن‌ خلدون و…از جمله این مقاله‌ ها هستند.
سرانجام این ادیب و نویسنده گرانسنگ پس از سال‌ها خدمت به فرهنگ و تاریخ این مملکت، در یکم شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی دیده از جهان فروبست و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
برنامه «کیمیای کلمات» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که جمعه‌ ها ساعت ۱۳:۳۰ شنیده می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.