Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 18478
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1399 - 17:18 |

حسن سلطانی از اجرای متفاوت «ماه خدا» می گوید

حسن سلطانی از اجرای متفاوت «ماه خدا» می گوید

حسن سلطانی درباره برنامه «ماه خدا» و اجرای متفاوت در سحرگاه ماه رمضان صحبت کرد.

بیش از یک دهه است که «ماه خدا» در ناب‌ترین لحظات معنوی ماه مبارک رمضان از قاب پنجره شبکه یک سیما میهمان سحرگاهی ایرانیان است. برنامه‌ای که سعی کرده از رقبای سحرگاهیش عقب نماند و هرسال حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد.

حسن سلطانی چند سالی است، اجرای برنامه «ماه خدا» را به عهده دارد، او برای بیشتر مخاطبان با گویندگی خبر شبکه سراسری در دهه شصت و هفتاد شناخته شده است، از نیمه‌های دهه هفتاد بیشتر اجرای برنامه‌های ترکیبی به‌ویژه در حوزه معارف اسلامی را به عهده گرفت و در این سالها به صورت متناوب مجری برنامه‌های مختلف معارفی و معرفتی است. به بهانه برنامه «ماه خدا» با او گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

حسن سلطانی درباره برنامه های معارفی گفت: همزمان که در حوزه سیاسی کار می‌کردم تجربه برنامه معارفی در رادیو و شبکه دو را داشتم و مجری برنامه مسابقات قرآن نیز بودم. بعد از پایان کارم در حوزه سیاسی به خاطر تعلق خاطر به برنامه معارفی در این حوزه فعالیتم را ادامه دادم.

وی ادامه داد: البته سال ۷۹ مدیر گروه معارف شبکه خبر و سردبیر خبر مذهبی بودم و از سال ۸۳ با شبکه تهران برای برنامه «تا نیایش» و شبکه سه برای برنامه «مصباح» همکاری کردم.

سلطانی بیان کرد: در ضمن اولین تجربه برنامه سحرگاهی ام به سال ۵۸ در رادیو همدان برمی گردد، همچنین سال ۵۹ در رادیو اهواز برنامه سحر را اجرا کردم تا اینکه در سال ۸۰ برنامه سحرگاهی زنده تلویزیونی در شبکه خبر را تجربه کردم و دو سالی هم در شبکه قرآن اجرا داشتم تا اینکه از سال ۹۱ اجرای برنامه شبکه یک را به عهده گرفتم.

وی درباره علت پذیرش برنامه سحرگاهی توضیح داد: ماه مبارک رمضان برکات پرفروغ و نورانی دارد و اوج آن هم در لحظات ناب سحرگاهیست. فرصت مغتنمی که اگر فرصت خدمت پیش بیاید، استقبال می کنم تا از ذوق، سلیقه، مطالعات خود بتوانم خدمتگذار مهمانان سفره احسان الهی باشم.

سلطانی درباره ماه رمضان گفت: خداوند رحمان، ماه مهمانی را اینگونه معرفی می‌ کنند که ماه مبارک رمضان بالاترین و والاترین ماه هاست؛ هیچ ماهی را خداوند اینگونه از آن نام نمی‌برند و می‌فرمایند روزه مال من است و جزای آن هم بر عهده من است. یعنی خداوند مستقیما جزای روزه داران را کرامت می‌کنند.

سلطانی گفت: شما وقتی در یک مهمانی بزرگ حضور پیدا می‌کنید، یک عده مهمان و یک عده خدمتگزار هستند. خدمتگزاری برای میزبان این سفره احسان یک افتخار و نعمت است و زمانی که با این دیدگاه نگاه می‌کنم قبل از ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهم که در رزق من قرار بده تا در لحظات سحری که سفارش به بیداری شده است. من هم در زمره کسانی باشم که به مهمانان خدا خدمت می‌کنم.

مجری برنامه «ماه خدا» اظهار کرد: خوش‌ترین اوقات برای من لحظات سحری است و هیچ گاه احساس خستگی نمی‌کنم و همواره سعی کردم با عشق، علاقه، ارادت و به عنوان انجام وظیفه دینی و افتخار از آن نام ببرم.

این مجری درباره ویژگی و موضوعات برنامه «ماه خدا» توضیح داد: زمانی که مفاتیح و کتاب‌هایی را که درباره فضیلت‌های ماه مبارک رمضان نوشته شده را ورق می‌زنید، شما را راهنمایی می‌کند و ساختار برنامه را خود عناوین به دست شما می‌دهد، وقتی به ادعیه سحر و شب‌های ماه مبارک رمضان نگاه می‌کنید به شما می‌گوید دعای افتتاح، ابو حمزه ثمالی، مجیر و دعای سحر بخوانید و شما را دعوت می‌کند که در ساعات سحری به خودت بپرداز و به آنچه که بین خودت و خدای خودت گذشته بازنگری کن و بیشتر ندا می‌دهد که حاجت هایت را با خدا مطرح کن.

 

وی ادامه داد:هر چه به اذان صبح نزدیک می‌شویم فضیلت و نورانیت عظمت آن لحظات بیشتر می‌شود و در اهمیت شب‌های ماه مبارک رمضان خداوند فرشتگان خود را مامور می‌کنند که ندا بدهند، آیا کسی هست که حاجت بخواهد و ما نداده باشیم، آیا کسی هست توبه کرده باشد و ما قبول نکرده باشیم، آیا کسی هست که درِ درگاه ما را بزند و ما در روی آن باز نکرده باشیم؛ یعنی می‌خواهد بگوید که همه در‌ها را به روی بندگان باز می کنند.

سلطانی گفت:در برنامه «ماه خدا» به مواردی که پیامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه فرمودند که ماه رمضان به شما روی آورده و اقبال کرده است. شما هم از این ماه استقبال کنید، می‌پردازیم. همچنین مناجات، مباحث معرفتی و خودسازی بخش‌هایی از برنامه است.

سلطانی درباره سحری نخوردن خود توضیح داد: حدود ۱۳ سال است که به دلیل اجرا سحری نمی خورم، من آخرشب حوالی ۱۲ شب منزل غذا می خورم  و از خوردنی هایی که روی میز برای من وجود دارد، تنها یک لیوان آب جوش سهم من است.

خاطره جالب آقای مجری از اجرای برنامه سحرگاهی

سلطانی خاطره‌ای از ماه رمضان تعریف کرد و گفت: در دوره نوجوانی که در همدان خانه پدری بودم و برای سحر بیدار می‌شدیم، یک رادیوی کوچک داشتیم که کنار سفره می‌گذاشتیم تا اعلام ساعت کند، یادم می آید گوینده می‌گفت که سحرخیزان ارجمند به افق همدان ۳۰ دقیقه تا اذان صبح مانده است و هر بار که اعلام ساعت می‌کرد به مادرم می‌گفتم این آقا کی سحری می‌خورد؟ مادرم می‌گفت من چه می‌دانم کی سحری می‌خورد؟ و هرشب این سوال را از مادرم سوال می‌ پرسیدم تا اینکه آن روز‌ها گذشت و من سال ۵۸ در آزمون رادیو همدان قبول شدم. اولین سال قرار شد من برنامه سحرگاهی رادیو را اجرا کنم، بعد از اینکه اولین تجربه برنامه سحرگاهی تمام شد به خانه آمدم، مادرم به من گفت حسن آقا بالاخره فهمیدی آقای گوینده کی سحری می‌خورد؟گفتم اصلا سحری نمی‌خورد. (خنده)

 

تهیه کنندگان یکبار باید برنامه سحرگاهی تجربه کنند

سعید عباسی تهیه کننده درباره برنامه «ماه خدا» گفت: از اواخر دی ماه برای ایده پردازی و طراحی «ماه خدا» برنامه ریزی کردیم و به طور جدی از اسفند ماه، پیش تولید برنامه «ماه خدا» شروع شد.

وی ادامه داد: آنچه این برنامه هرساله را نسبت به مدت زمان مشابه آن در گذشته متمایز می کند، فراهم کردن ارتباط دو سویه برنامه با مخاطبانش است. اتفاقی که به واسطه راه اندازی دو پویش «باران رحمت» و «نایب الزیاره» رخ داده است.

عباسی عنوان کرد: در پویش «باران رحمت» مخاطبان می‌توانند با ارسال عدد ١ به سامانه ٣٠٠٠٠١١١ یک صفحه از قرآن کریم را برای شرکت در طرح دسته جمعی ختم قرآن دریافت کنند. یکی از شگفتی‌های امسال استقبال بی نظیر مخاطبان از طرح ختم دسته جمعی قرآن بوده که بیش از صد و بیست دور ختم جمعی در هر روز تاکنون رکورد زده است.

وی افزود: پویش دیگری که زمینه مشارکت مردمی را در «ماه خدا» امسال فراهم کرده پویش نایب الزیاره است که با توجه به شرایط کنونی محدودیت حضور در اماکن مقدس و زیارتی تدارک دیده شده تا هرکسی که توانست به نیابت از همه هموطنان در نزدیکی مکان زیارتی شهر و روستای خود حاضر شود و از حضورش فیلمی برای برنامه بفرستد.

تهیه کننده «ماه خدا» توضیح داد: امسال «ماه خدا» تجربه فضا‌های متفاوت به لحاظ اجرا دارد، استودیوی بام تهران با اجرای هادی صلح جو که هر شب با حجت الاسلام رفیعی گفتگو می‌کند. در استودیو رادیو، بهروز رضوی و علیرضا کنگرلو متن خوانی می‌کنند، در این استودیو آقای رضوی ترجمه ابوحمزه ثمالی سیدمهدی شجاعی و آقای کنگرلو هم حکایاتی از ادبیات در حوزه اخلاق را می‌خوانند.در استودیو تولید هم مانند سال قبل حسن سلطانی اجرای زنده برنامه را به عنوان مجری اصلی بر عهده دارد.

عباسی درباره تجربه برنامه سحرگاهی اظهار کرد: تدارک برنامه سحر به لحاظ حساسیت زمانی و کنداکتور متنوع و در عین حال جامع، تجربه‌ای متفاوت و البته دشوار است.هر تهیه کننده‌ای باید یک بار برنامه سحرگاهی را تجربه کند چراکه ویژگی خاص دارد.

گفتنی است عوامل برنامه «ماه خدا» به تهیه‌کنندگی سعید عباسی و داود نجفی، کارگردانی مجید عباسی همچنین سازنده آیتم‌ها زهراغفوری و وحید عباسی هستند. این کاری از گروه معارف اسلامی شبکه یک سیما است که در سحر‌های ماه مبارک رمضان به طور زنده روی آنتن می‌رود.

| منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.