Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 35395
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 27 تیر 1401 - 17:58 |

حمید منوچهری؛ از خوانش نهج‌البلاغه تا ایفای نقش ابن ملجم

حمید منوچهری؛ از خوانش نهج‌البلاغه تا ایفای نقش ابن ملجم

حمید منوچهری که کتاب صوتی نهج‌البلاغه را خوانش کرده، معتقد است، در آثار نمایشی به امام علی (ع) بسیار پرداخته شده اما نسبت به عظمت کلام حضرت مولا (ع) در نهج‌البلاغه کم کاری شده است.

حمید منوچهری ـ گوینده و بازیگر پیشکسوت رادیو ـ بیش از شصت سال است که در رادیو و در زمینه نمایش‌های رادیویی فعالیت می‌کند. اخیرا از کتاب صوتی نهج‌البلاغه با صدای او رونمایی شده و به زودی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. منوچهری که خود را از عاشقان حضرت علی (ع) می‌داند، خوانش نهج‌البلاغه را سعادتی می‌داند که نصیب او شده و از این کار بسیار راضی و خشنود است.

این گوینده پیشکسوت درباره عشقش به امام علی (ع) و شروع خوانش کتاب نهج‌البلاغه به ایسنا گفت: نزدیک به حداقل هفتاد سال است که عاشق حضرت مولا هستم و همیشه چنین فکری را داشتم اما عملی نمی‌شد تا اینکه یک روز در سال ۸۳ یک جوان نازنین جانباز به استودیو نقش جهان آمدند و پیشنهاد این کار را به من داد. این جوان مقدار هزینه‌ای که برای این کار در اختیار داشت را عنوان کرد و گفت برخی نپذیرفته‌اند که با این هزینه این کار را انجام دهند اما من گفتم خیلی هم خوب و مناسب است. گفتند اگر احیانا کار عایدی هم داشته باشد، خرج ایتام می‌شود. متاسفانه ما دیگر زیاد این جوان نازنین را ندیدیم. به او گفتم من از روی یک ترجمه‌ کار نمی‌کنم و می‌خواهم چند ترجمه از نهج‌البلاغه حضرت مولا را کنار هم بگذارم و از روی آن‌ها بخوانم. من دوست داشتم که حتما زبان عربی‌اش هم باشد، اما نشد.

منوچهری افزود: تقریبا در سال ۸۸ کار ضبط تمام شد. ما با چند مدیر صحبت کردیم اما هربار به دلایلی کار انجام نمی‌شد. تا اینکه مدیریت جدید رادیو نمایش آقای محسن سوهانی آمدند. وقتی با ایشان صحبت کردم گفتند که خیلی خوب است که این کار تمام شده. کار ضبط که بر عهده من بود تمام شده بود اما کارهای موسیقی و تنظیم و … باید انجام می شد. آقای سوهانی با یکی از دوستانشان، دکتر حقیقی از بزرگان دانشگاه علامه، صحبت کردند و این دو نازنین بزرگوار گفتند ما این کار را می‌کنیم. یک سازمان دیگر هم در این کار همکاری داشت که الان خاطرم نیست. در هر صورت کار انجام شد. رونمایی این کار همراه با مراسم بزرگداشتی که برای من گرفتند روز شنبه در دانشکده علامه طباطبایی در دهکده المپیک با حضور چند تن از اهالی رادیو و چند روحانی، برگزار شد. البته هرگز راضی به برگزاری بزرگداشت برای خودم نبودم اما دوستان رادیو و آقای سوهانی به من لطف داشتند.

او با بیان اینکه این کتاب وزین و بزرگ هنوز کارهای زیادی دارد که باید انجام شود، عنوان کرد: ان شاءالله به حق مولا به زودی کتاب دست مردم شریف خواهد رسید. گفته‌ام بقیه کارهایش هم زودتر انجام شود که اگر احیانا حقیر نبودم، کار دوصدایی نشود و اگر موردی بود خودم در خدمتشان باشم و انجام دهم. من آرزویم این بود که این کار انجام شود و شد. ان شاءالله وقتی به سرمنزل مقصود رسید، اگر احیانا درآمدی داشته باشد خرج ایتام خواهند کرد.

منوچهری در پاسخ به پرسشی درباره لزوم پرداخت مناسب و فاخر به شخصیت والای حضرت علی (ع) و واقعه غدیر خم در آثار نمایشی، گفت: نمی‌توان گفت که به حضرت علی (ع) در آثار نمایشی کم پرداخته شده اما عظمت کلام حضرت مولا که می‌گویند نهج‌البلاغه برادر قرآن می‌تواند باشد، در آثار نمایشی مهجور واقع شده است. دلیلش را نمی‌دانم اما به هر جهت این سعادت نصیب ما شد. بنده در طول سال‌هایی که در رادیو بودم،  در زمان ورود و خروجم، همه یک کلام از زبان من شنیدند و آن نام مقدس حضرت مولا بوده است. خود حضرت رسول (ص) می‌فرمایند ما یک نور هستیم که از طرف خداوند بر ما حلول کرده است. این نور که از حضرت رسول(ص) شروع شده و در حضرت مهدی (ع) خاتمه پیدا کرده است، یک نور واحد است.

دوست نداشتم اما نقش ابن لجم مرادی را هم بازی کردم

این هنرمند پیشکسوت با یادآوری خاطره‌ای از ایفای نقش ابن ملجم مرادی افزود: در رادیو هم در مورد حضرت مولا کم صحبت نکرده‌ایم. من خودم با وجود اینکه دوست نداشتم، متاسفانه نقش کشنده حضرت مولا، ابن لجم مرادی را هم بازی کردم. زیباترین خاطره‌ام درباره این نقش این است که یک روز در تاکسی همراه با خانم مسنی نشسته بودیم و رادیو ماشین روشن بود. نمایش ما درباره امام علی (ع) که برای برنامه «خانواده» ضبط کرده بودیم، در حال پخش بود. من در این نمایش نقش ابن ملجم را بازی کرده بودم. این خانم پیر و نازنین با شنیدن صدای من در نقش ابن ملجم مرادی، شروع کردند به توهین کردن به این شخصیت که البته جای توهین هم دارد. بنده سوال کردم مادر جان شما به کسی که این نقش را بازی کرده، دارید فحش می‌دهید یا ابن ملجم؟! گفت: من چه می‌دانم مادر جان! به هر حال این که دارد حرف می‌زند ابن ملجم است دیگر. خوشحال شدم که حداقل توانستم کاری را انجام دهم و خباثت این آدم کثیف را اجرا کنم.

منوچهری در پایان گفت: از این دست کارها کم نکرده ایم اما با توجه به عظمت کتاب نهج‌البلاغه، درباره پرداختن به کلام حضرت مولا، کم کاری شده است. چند تا ترجمه داریم و چیز دیگری نداریم. این ترجمه ها هم به حدی قطور است که کسی نمی‌تواند درباره‌اش کار کند. بنده هم اندازه سوادم کار کردم. ولی حالا که نهج‌البلاغه به زبان فارسی و به صورت صوتی درآمده، از طریق تکنولوژی‌هایی که امروز در اختیار جوانان است، به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد. مردم با شنیدن این کتاب، از فرمایشات حضرت مولا(ع)  لذت خواهند برد؛ چون تمامی کلمات حضرت مولا زندگی ساز است و همه‌اش زیباست. آرزو می‌کنم دعای حضرت مولا به خصوص در حق شما جوانان مستجاب شود.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.