Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 12842
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 05 شهریور 1398 - 11:09 |

خیمه‌هایی از شعر، هنر و کتاب در رادیو فرهنگ برپا می‌شود

خیمه‌هایی از شعر، هنر و کتاب در رادیو فرهنگ برپا می‌شود

محمدصادق رحمانیان مدیرشبکه رادیویی فرهنگ ویژه برنامه های این شبکه در ماه محرم را اعلام کرد و گفت: رویکرد این شبکه در ایام محرم و صفر بیشتر توجه به اشعار عاشورایی و فرهنگ پاسداشت نهضت حسینی در شهرهای مختلف است .

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، این شبکه رادیویی تولید و پخش برنامه های جدید و متنوع در ایام محرم یاد و نام شهیدان کربلا را گرامی می دارد.
محمدصادق رحمانیان در خصوص برنامه های این شبکه در محرم و صفر گفت: همزمان با فرارسیدن ماه محرم و صفر و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، شبکه رادیویی فرهنگ نیز با با ۲۸ عنوان برنامه ویژه های متناسب با این ایام، با مخاطبان خود همراه می شود.
وی با اعلام این برنامه ها گفت: «از چشمه سار شهادت»، « مکتب هدایت»، «کنار قدم های جابر» و «چهل منزل شیدایی» ؛ «سیمای محمدی» و «با کاروان سپیده» ویژه برنامه اصلی هستند که برای جدول پخش محرم و صفر در نظر گرفته شده اند.
رحمانیان گفت: آسیب¬شناسی آیین¬ها و مراسم عزاداری و تبیین محورها و مولفه¬های تحریف شده در آن و ارائه محورها و الگوهای صحیح در راستای تحریف¬زدایی ف شناسایی و پاسخ به شبهات و تحریفات عاشورا ؛ افزایش آگاهی و توان تحلیل و پاسخگویی مخاطبان در خصوص پرسش¬ها و شبهه¬های قیام غ تقویت باور نسبت به ارتباط و پیوند ناگسستنی فرهنگ عاشورا و انتظار آخرین منجی ؛ ترویج شیوه¬های صحیح مراسم و مجالس عزاداری با معرفی الگوهای معتبر (مانند دستجات عزاداری سینه زنی در زنجان، یزد، کاشان و…) و بازنمایی جلوه¬های متنوع آیین¬های سوگواری، نواها، ادبیات و اشعار، مدیحه¬ها و نوحه¬ها و… مرتبط با محرم و صفر در میان اقوام و ملل ایرانی و غیرایرانی از مهمترین اهدافی است که برنامه ها به آنها توجه شده است.
مدیر رادیو فرهنگ افزود: محرم خوانی برنامه ای ۱۵ دقیقه ای است که در ماه محرم هرروز ساعت ۱:۴۵ با موضوع خوانش نظم و نثر و دکلمه های عاشورایی پخش می شود همچنین «سوگ آواها» عنوان برنامه دیگری از رادیو فرهنگ است که به مدت ۳۰ دقیقه از ساعت ۳ بامداد به بررسی و تجزیه و تحلیل نوحه ها و آوازها از منظر موسیقیایی می پردازد.
رحمانیان در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه های ویژه این ایام « نفس المهموم« نام دارد که با موضوع مقتل خوانی از اول تا ۱۳ محرم از رادیو فرهنگ پخش می شود؛ «برگ های روشن آینه» با موضوع کتاب شناسی ؛ «تکیه چارسوق» با محوریت تعزیه خوانی و «نینوا» با موضوع بررسی تعزیه از گذشته تا امروز دیگر برنامه هایی است که برای این ایام تدارک دیده شده است .
مدیر شبکه رادیویی فرهنگ درباره برنامه های شعرمحور افزود: «خورشید بر نیزه» و «مرثیه آب» و «آینه در کربلا» هم عناوین برنامه هایی هستند که هر کدام به طور ویژه به شعر و فرهنگ عاشورا اختصاص دارند؛ «مرثیه آب» تک برنامه ای اختصاصی با موضوع شعر ابوالفضلی است و آینه در کربلا عمومی تر به شعر عاشورایی می پردازد.
رحمانیان در ادامه به یک رویکرد جدید در برنامه های رادیو فرهنگ اشاره و عنوان کرد: تلاش ما بیشتر این است که برنامه هایی با محوریت شعر آیینی ؛ نگاهی به ریشه های فرهنگ تعزیه خوانی ؛ مقتل های معتبر و شعور حسینی بجای شور حسینی در حوزه محرم و صفر بیشتر از نوحه و عزاداری باشد و در کنار ایجاد حال و هوای متناسب با محرم سراغ برنامه های عمیق و آگاهی بخش برویم.
وی افزود:رادیو فرهنگ در برنامه های خود به شیوه¬های نوین فرهنگ نذری دادن مانند نذرهای فرهنگی، اهدای خون و… و آگاه سازی متولیان برای ایمنی تکایا، حسینیه¬ها و … و محافظت از سلامت عزاداران نیز توجه کرده است از سوی دیگر بررسی آسیب¬شناختی رواج مدگرایی در پوشش و آرایش در ماه محرم و آیینها و آواهای پیشواز ماه محرم در میان اقوام و ملل ایران زمین ؛ بررسی چرایی و مصادیقی از ماشین نویسی در ماه محرم و نماد و نشانه¬های اقوام در آیین های سوگواری محرم(طشت گذاری، نخل گردانی و…) را نیز مورد توجه قرارداده است.
مدیر شبکه رادیویی فرهنگ گفت: تمسال این شبکه رادیویی در جدول پخش خود به معرفی فیلمها، سریالها و موسیقی آیینی و عاشورایی نیز توجه کرده و در کنار این موضوع سری هم به فضای مجازی و صفر ویک ها زده و ضمن معرفی شبکه¬ها، کانال¬ها و گروه¬های معتبر و مورد اعتماد و استفاده محدود از محتوای آنها در برنامه¬ها با توجه به اینکه فضای مجازی و فرصت-های خوب برای انتشار پیام عاشورا در عرصه جهانی دارند نقش فضای¬مجازی در آگاه سازی عمومی و مقابله با تحریفات عاشورایی شناسایی تحریفات را بررسی می کند.
رحمانیان در پایان افزود: بررسی کتاب‌های عاشورایی، ، محرم در آیینه ادب و هنر ایران زمین، انعکاس ادبیات عاشواریی در شعر نو از نیما تا روزگار ما، تاسوعا و عاشورای حسینی و مباحث اجتماعی مرتبط با محرم در فرهنگ ایرانیان، تاثیر فرهنگ عاشورا بر هویت اجتماعی ایرانیان، درس‌ها، عبرت‌ها و تحریف‌ها در واقعه عاشورا محور‌ها و موضوعات مختلفی است که تلاش کرده ایم در برنامه های رادیو فرهنگ به آن توجه شود.
رادیو فرهنگ را روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگا هرتز بشنوید.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.