Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 23 شوال 1445
شناسه خبر : 44947
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 27 مهر 1402 - 6:42 |

داستان سرود «ای ایران» در «ایل بانگ» رادیو فرهنگ

داستان سرود «ای ایران» در «ایل بانگ» رادیو فرهنگ

برنامه «ایل بانگ» پنجشنبه ۲۷ مهر به مناسبت سالروز نخستین اجرای سرود «ای ایران» و دروغ پراکنی شبکه BBC به روایت داستان شکل گیری شعر و ساخت این سرود اختصاص دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «ایل بانگ» پنجشنبه گفتگوی صادق چراغی با یسنا خوشفکر پژوهشگر و کنشگر فرهنگی پیرامون سرود (ای ایران) پخش می‌شود. این برنامه به مناسبت سالروز نخستین اجرای این سرود و دروغ پراکنی شبکه BBC تدارک دیده شده است.

بی گمان پرآوازه‌ترین، محبوب‌ترین و تاثیر گذارترین سرود میهنی، سرود ملی «ای ایران» ساخته روح الله خالقی با شعر حسین گل گلاب است که رقیبی در این عرصه برای چنین اثر ماندگاری نمی‌توان یافت. سرود «ای ایران» به ثبت ملی رسیده‌ است.
این سرود برای نخستین بار در سال ۱۳۲۳ هم زمان با اشغال ایران از سوی روس و انگلیس و آمریکا که خود را متفقین می‌نامیدند در سالن سینما تهران (خیابان اسلامبول) به سرپرستی روح الله خالقی که در آن زمان جوانی ۲۸ ساله بود، اجرا شد. (در کتاب «سرگذشت موسیقی ایران» رویه ۶۲۰ و ۶۲۱، نشر ماهور)

همچنین روز جمعه ۲۸ مهرماه نیز بخش دوم گفتگوی صادق چراغی با استاد بهرام ترکمان با جستار جهان ترانه سرایی و مرور ترانه‌های این استاد بر ساخته‌های استاد میلاد کیایی پخش می‌شود.

برنامه «ایل بانگ» به همت گروه ادب و هنر و به تهیه‎کنندگی یلدا احتشامی و اجرای کارشناسی صادق چراغی، ساعت۲۰:۰۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.