Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 37877
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 03 آذر 1401 - 13:49 |

رادیو صبا و ماجرای شنیدن با دندان در سالروز در گذشت باغچه بان

رادیو صبا و ماجرای شنیدن با دندان در سالروز در گذشت باغچه بان

برنامه مستند «ماجرا» به مناسبت سالروز درگذشت باغچه بان با موضوع اختراع تلفن گنگ برای ناشنوایان راهی آنتن می شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا ،«ماجرا» عنوان یكی از برنامه های مستند این شبكه رادیویی است، كه در قالب گزارش به بررسی دلایل شهرت افراد و ماجرا های معروف می پردازد .
این برنامه روز جمعه چهارم آذر به مناسبت سالروز درگذشت جبار باغچه بان راهی آنتن می شود و به معرفی این بزرگ مرد آذربایجان، معلم دنیای سكوت؛ جبار باغچه‌بان می پردازد و درباره خدمت های وی به دانش آموزان ناشنوا می گوید.

یكی از اختراعات جبار باغچه‌بان ساختن وسیله‌ای است كه از طریق استخوان‌های فك و دندان صداها را به مغز منتقل می‌كرد.

با غچه بان روزی با یاد آوری خاطره ای ساعت مچی خود را باز می‌كند و در دهان و میان دندان‌های شاگرد كر و لال می‌گذارد و می‌بیند كه می‌شنود و باغچه‌بان از آنجا به فكر ساختن گوشی استخوانی می‌افتد. بی‌داشتن اطلاعات فنی و فقط از راه نتیجه‌گیری‌های طبیعی و خراب كردن یك دستگاه تلفن و رادیو سرانجام موفق می‌شود كه با كوشش بسیار طرح اختراع خود را تكمیل كند و آن را در تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۱۴ به ثبت برساند. پس از آن با همكاری دوستی یك دستگاه از آن را می‌سازد و در تعلیم كودكان از آن استفاده می‌كند. طرز كار این دستگاه به این‌گونه بود كه شاگردان ناشنوا كه تمرین تربیت شنوایی كرده بودند می‌توانستند با استفاده از دستگاه تلفن گنگ كه در اتاق دیگری بود جمله‌هایی را كه آموزگار می‌گفت تشخیص دهند.

مستند «ماجرا» به دنبال این سوال كه چرا باغچه‌بان نتوانست چنانكه خواست او بود این دستگاه را با یارمندی علاقمندان و متخصصان كامل كند و مورد استفاده عام قرار دهد. چه قدر مایه خشنودی و افتخار او می‌شد كه اگر زنده می‌ماند و خبری را كه در یكی از روزنامه‌های پایتخت در آذرماه سال ۱۳۵۰ چاپ شده بود می‌خواند:
«اكنون می‌توانید با دندان‌های خود بشنوید»
دستگاهی به تازگی برای كرها اختراع كرده‌اند كه شخص از راه دندان‌های خود چه طبیعی و چه مصنوعی می‌تواند بشنود. این دستگاه را پزشكان دانشگاه كالیفرنیا در «لوس آنجلس» اختراع كرده‌اند.

مستند «ماجرا» به تهیه كنندگی انسیه شمس اللهی روز جمعه چهارم آبان ساعت ۱۲:۳۰ تقدیم مخاطبان می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.