Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 21547
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 16 مهر 1399 - 11:13 |

رادیو فرهنگ در اربعین حسینی کاروانی از شعر و سوگنامه راهی کربلا می کند

رادیو فرهنگ در اربعین حسینی کاروانی از شعر و سوگنامه راهی کربلا می کند

همزمان با فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان، شبکه رادیویی فرهنگ نیز با ۱۲ عنوان ویژه برنامه های متناسب با این ایام، با مخاطبان خود همراه می شود.

چهارشنبه ۱۶ مهرماه برنامه «نغمه خوان نینوا»ویژه برنامه اربعین حسینی ساعت ۲۰:۰۰ و چهل منزل شیدایی با موضوع ویژگی های روز اربعین در شعر عاشورایی و آیینی و تجلی اربعین حسینی در آثار نظم ونثرفارسی ساعت ۲۳:۱۵ پخش می شود.
پنجشنبه ۱۷ مهرماه نیز در روز اربعین حسینی چهل پادکست سوگ خوانی ویژه اربعین حسینی با عنوان »چهل وادی حیرانی » بر اساس قطعات ادبی و سوگ سروده های منظوم متون فاخر،دل نوشته و مرثیه های موزون و مسجع از تویسندگان مشهور و جوان تدارک دیده شده که تقدیم شنوندگان می شود که این برنامه تا ۲۲ مهرماه ادامه دارد.
«هفت کوچه در سوگ» هم ساعت ۹ صبح به آیین های عزاداری به مناسبت اربعین حسینی در فرهنگ مردم ایران زمین- معرفی آیین عزاداری در میان اقوام و مناطق مختلف ایران در قالب تعامل و ارتباط با رادیو های استانی و بهره مندی از ظرفیت فرهنگ یاران می پردازد.
خاطرات پیاده‌روی اربعین در برنامه «راه کربلا» مرور می‌شود این برنامه ؛ مستندی برای مرور خاطرات پیاده‌روی اربعین در سال‌های گذشته از زندگی و خاطرات افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت داشته‌اند است که این تجربیات را قرار است با مخاطبان در میان بگذارند ،این برنامه که از دوشنبه ۱۴ مهرماه از رادیو فرهنگ پخش آن آغاز شده با زائران حرم امام حسین (ع) گفتگو شده و آنها دل‌گویه های خود از این سفر را بیان می‌کنند.
این مستند کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که علاقه مندان می‌توانند تا ۱۷ مهرماه هر قسمت از این مستند ۱۵ دقیقه‌ای را در ساعت‌های ۱۱:۳۰، ۱۶:۱۵، ۲۰:۳۰ و ۲۳:۱۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند
برنامه »چله ارغوانی » نیز که تاریخ نگاری عاشورا تا اربعین”با تاکید بر حدیث جابر و” تحلیل تاریخی اربعین حسینی بر اساس مقاتل و منابع شیعی با پیوستی از رسالت امروز ما در والیتمداری در این برهه تاریخی کاری است ساعت ۱۲:۳۰ تقدیم شنوندگان می شود
همچنین «در قبله گاه حماسه» ویژه برنامه ای از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که از ساعت۱۴:۳۰ با موضوع شعرخوانی اربعین پخش می شود و در این برنامه «محمود اکرامی فر» به عنوان کارشناس برنامه حضور دارد و درباره اشعاری که به موضوع قیام کربلا و اربعین پرداخته و نگاهی که شاعران معاصر در سرودن شعر در این خصوص داشته اند ،مطالبی را بیان می کند.
گفتنی است ، برنامه «پرده عشاق »نقالی و پرده خوانی آیینی اربعین حسینی در قالب روایت با حضور نقالان و پرده خوانان در قالب روایت تاریخی از واقعه عاشورا تا اربعین پنجشنبه ساعت ۲۰ پخش می شود .
مکتب امام حسین ع و جای خالی سیره ی ایشان در سبک زندگی مردم موضوعی است که در نقد امروز پنجشنبه ساعت ۲۲ به حضور کارشناسان این حوزه به آن پرداخته می شود.
آسیب¬شناسی آیین¬ها و مراسم عزاداری و تبیین محورها و مولفه¬های تحریف شده در آن و ارائه محورها و الگوهای صحیح در راستای تحریف¬زدایی و بازنمایی جلوه¬های متنوع آیین¬های سوگواری، نواها، ادبیات و اشعار، مدیحه¬ها و نوحه¬ها و… مرتبط با اربعین حسینی در میان اقوام و ملل ایرانی و غیرایرانی از مهمترین اهدافی است که برنامه ها به آنها توجه شده است.
گفتنی است رادیو فرهنگ همراه با دیگر شبکه های رادیویی در این روز ساعت ۱۰ صبح زیارت اربعین را پخش می کند
رادیو فرهنگ را روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگا هرتز بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.