Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 29573
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 14 مهر 1400 - 18:33 |

رادیو فرهنگ و معرفی هنری که ثبت ملی شد

رادیو فرهنگ و معرفی هنری که ثبت ملی شد

برنامه «هفت اورنگ» چهارشنبه ۱۴ مهر با موضوع ثبت ملی «مهارت و دانش سفالگری سنتی در روستای شاهزیله» در خراسان جنوبی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دربرنامه هفت اورنگ که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد امروز ثبت ملی “مهارت و دانش سفالگری سنتی در روستای شاهزیله – شهرستان خوسف، استان خراسان جنوبی” بررسی می‌شود.

سفالگری از جمله کهن ترین صنایع دستی بشر بوده که به دلیل ماده اولیه یکسان و روش های کار مشابه در سراسر دنیا دارای وجوه تشابه فراوانی بوده و تفاوت ها در برخی تکنیک های انجام کار، مواد افزودنی و شکل و ظاهر تولیدات نمایان می‌شود. به دلایل فوق سفال مهدیه( شاهزیله) دارای تفاوت هایی که آن هم ریشه در محدود بودن منابع و مواد اولیه و نیازهای جامعه بومی‌بوده است، داراست که خود ویژگی‌های سفال های این منطقه را متمایز کرده است
در این برنامه که به ثبت ملی مهارت و دانش سفالگری سنتی در روستای شاهزیله – شهرستان خوسف، استان خراسان جنوبی اختصاص دارد با امیر انوری مقدم (کارشناس ثبت میراث ناملموس، کارشناس ارشد پژوهش هنر و کارشناس صنایع دستی) و محمد شاهبیکی ( سفالگر سنتی در روستای شاهزیله) درباره این مهارت و هنر گفت و‌گو‌ می‌شود.
تجربه تشخیص خاک مرغوب برای سفالگری یا «داشگَری» (نام قدیم هنر سفالگری در منطقه خوسف و بیرجند) روش های به عمل آوری گل و آماده سازی آن و همچنین روش های پخت ظروف سفالی وتجهیزات به کاررفته دراین رشته زیبا و بومی منطقه از استعداد ،توانمندی و تجربه غنی نسل به نسل این هنر در این روستا حکایت دارد به گونه ای که حتی روش لگد کردن گل هم دارای فن و فوت استادی ومهارت است.
لازم به ذکر است: این مهارت در تاریخ ۹۵/۱۰/۰۶در فهرست ثبت میراث معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.
برنامه «هفت اورنگ» را به همت گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی، ساعت ۲۱:۰۰ برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.