Wednesday, 1 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 23 شوال 1445
شناسه خبر : 45960
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو جوان تاریخ انتشار : 16 آذر 1402 - 20:23 |

راه‌اندازی برنامه «صدای دانشجو» در رادیو جوان

راه‌اندازی برنامه «صدای دانشجو» در رادیو جوان

دكتر محسن حبیبی رئیس دانشكده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی در ویژه برنامه «از همین آب و خاک» رادیو جوان به مناسبت روز دانشجو بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی برنامه «صدای دانشجو» از سوی شبکه رادیویی جوان باید ابزار خرسندی کنیم که به این مهم، نگاهی متفاوت شده و بی‌شک می‌توان به آینده آن نیز امیدوار بود چرا که تریبونی برای ابراز افکار، خواسته‌ها و سخنان دانشجویان ایجاد شده است.

به گزارش هنرصدا، دکتر محسن حبیبی (استاد دانشگاه علامه طباطبایی) در برنامه از همین آب و خاک با عنوان “روز دانشجو” گفت: دانشگاه‌ها رسالت‌های مختلف و گوناگونی را در ابعاد متفاوت بر عهده دارند که دانشجویان نیز در همان عرصه‌ها به فعالیت می‌پردازند. عرصه اصلی و اولویت نخست؛ آموزش است که دانشجویان برای کسب تخصصی خاص، رشته تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب و به تحصیل دانشگاهی می‌پردازند؛ اما در کنار این تخصص‌گرایی؛ در تمامی دانشگاه‌ها عرصه‌های فرهنگی متنوعی نیز وجود دارد که بسیاری از دانشجویان در آنها فعالیت می‌کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: در دانشگاه‌ها عرصه برای رشد همه‌جانبه دانشجویان باز و زمینه مناسب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فراهم است تا افراد به رشد و بالندگی مطلوب از جنبه‌های مختلف برسند. البته در این میان یک مسئله وجود دارد و آن ویژگی‌های خاص و متفاوت دانشجویان است که ما با نگاهی متفاوت به ویژگی ایده‌آل طلبی دانشجویان سعی بر آن داشته‌ایم تا زمینه باز شدن فکر و نگرش دانشجویان را فراهم آوریم چرا که شهید بهشتی همواره متذکر بود که دانشجویان حکم مؤذن‌های جامعه را دارند و هرگز نباید خواب بمانند و این نشان از اهمیت ویژه بیداری افکار دانشجویان را دارد.
دکتر حبیبی با تأکید بر جنبه ایده‌آل طلبی قشر دانشجو اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از خصایص مهم و بارز قشر دانشجو، ویژگی ایده‌آل طلبی، شجاعت و حق‌طلبی آنان قلمداد می‌شود، می‌توانند با بیداری خود مسائل مختلف جامعه را برای خود و جامعه هدفمند ساخته و در جهتی مشخص رشد دهند که بیشتری خروجی و بهره را داشته باشد.
وی ادامه داد: دشمنان همواره سعی بر آن دارند تا در میان قشر دانشجوی کشور، ویژگی انفعال را رواج دهند در حالی که ما تلاش می‌کنیم تا دانشجو را بیدار، فعال و پویا تربیت کنیم تا آثار آن در ابعاد مختلف جامعه نمایان شود و همواره شاهد کشوری، پیشرو، فعال و پیشرفته در جنبه‌ها و ابعاد مختلف باشیم.
دکتر حبیبی در زمینه مشارکت دانشجویان در تصمیم‌گیری‌های کلان و مدیریتی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به راه‌اندازی شبکه صدای دانشجو از سوی شبکه رادیویی جوان؛ باید ابزار خرسندی کنیم که به این مهم نگاهی متفاوت شده و بی‌شک می‌توان به آینده آن نیز امیدوار بود چرا که تریبونی برای ابراز افکار، خواسته‌ها و سخنان دانشجویان ایجاد شده است چرا که موتور محرک هر کشوری را دانشجویان بصیر و فعال آن تشکیل داده‌اند و امیدواریم دانشگاه‌ها نیز از ظرفیت عالی در راستا پیشبرد اهداف خود نهایت بهره را ببرند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین متذکر شد: دانشجو همواره باید محیطی را برای ابزار سخنان و خواسته‌های خود داشته باشد و ما در دوره جدید مدیریتی، علاوه بر تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی؛ سعی کرده‌ایم تا بیش از پیش از نظرات و ایده‌های دانشجویان بهره‌مند شویم و در این راستا با برگزاری جلسات متعدد با دانشجویان، پای حرف‌های آنان می‌نشینیم تا قدمی مؤثر در مسیر رشد و بالندگی دانشجو دانشگاه برداشته باشیم.
دکتر عبدالله معتمدی: ضرورت گسترش مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه‌ها
رئیس دانشکده علامه طباطبائی گفت: موضوع آینده‌نگری برای قشر دانشجو و تأمین شغل مناسب برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است و ما در دانشگاه علامه طباطبائی با توجه به این مهم؛ مراکز نوآوری و کارآفرینی تشکیل داده‌ایم.
دکتر عبدالله معتمدی (رئیس دانشکده علامه طباطبائی) در برنامه از همین آب و خاک با موضوع “روز دانشجو” عنوان کرد: خاستگاه روز دانشجو حادثه تاریخی روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ می‌باشد.
وی ادامه داد: پیش‌تر در تاریخ ۲۸ مرداد ماه همان سال کودتا در دولت دکتر مصدق را شاهد بودیم که سران رژیم سلطنتی برای اینکه بتواند سرسپردگی خود را به دولتمردان آمریکایی نشان دهند، از معاون رئیس جمهور آمریکا (ریچارد نیکسون) دعوت کردند که به ایران بیاید. دانشجویان که به حضور سران آمریکایی اعتراض داشتند در دانشگاه تهران اقدام به تضاهرات کردند و در این اثنا خون سه دانشجوی در بدو ورود “نیکسون”، مقابل دانشگاه فنی به زمین ریخته شد و این اتفاق، اعلام حضور و سیطره دانشگاه آمریکایی در دوره پهلوی بود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین خاطر نشان کرد که از دهه ۴۰ که نهضت امام خمینی (ره) شکل گرفت، پیوند امام و دانشجویان وارد مرحله جدیدی شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران  نیز استمرار پیدا کرد و دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته، هوشمند و با انرژی جامعه در جهاد سازندگی و دوران دفاع  مقدس و شرایط بحران کشور، نقش بی‌بدیلی داشته و خوش درخشیدند.

دکتر عبدالله معتمدی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های مهم دانشجویان در حال حاضر گفت: دانشجویان کشور ما دغدغه‌های مختلفی دارند که بخشی از آنها دغدغه‌های شخصی و خانوادگی و آینده‌نگری برای ایام پس از تحصیل محسوب می‌شود، در کنار این روند؛ دغدغه‌ها و افکار سیاسی و اجتماعی و آنچه که در این عرصه در حال رُخ دادن است نیز از اهمیت ویژه‌ای برای این قشر برخوردار است.
وی در ادامه افزود: موضوع امید را نیز باید جدی گرفت چرا که اصل امید به آینده برای قشر دانشجو بسیار حائز اهمیت است و اینکه در آینده به چه شغلی گرایش پیدا می‌کنند و شرایط شغلی و زندگی پس از دوران تحصیل چگونه رقم خواهد خورد، یکی دیگر از دغدغه‌های مهم این قشر است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر ضرورت آینده‌نگری برای دانشجویان اظهار کرد: موضوع آینده‌نگری برای قشر دانشجو و تأمین شغل مناسب برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است و ما در دانشگاه علامه طباطبائی با توجه به این مهم؛ مراکز نوآوری و کارآفرینی تشکیل داده‌ایم تا با این روند، دانشجویانی که ایده‌ یا ایده‌هایی خاص و خلاقانه در زمینه اشتغال دارند بتواند نظرات خود را مطرح و با کمک متخصصان و فعالان ما در این مراکز جامه عمل بدان‌ها بپوشانند.
دکتر عبدالله معتمدی همچنین گفت: ما در مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی کار را تا آنجا پیش برده‌ایم که دانشجویان خلاق دعوت به عمل می‌آوریم تا با حضور در این مراکز و دفاع از ایده‌ها و افکار اشتغال‌زای خود؛ قدمی مثمرثمر در راستای عملیاتی شدن این مهم بر دارند و کسب و کار مورد نظر خود را راه‌اندازی کنند و اگر با گذشت زمانی مشخص (حدوداً ۴ ماه) به موفقیت‌های حائز اهمیتی دست یافتند که نشان داد این ایده درست است و حرکت آن مطلوب و رو به جلو است؛ این افراد را به مراکز رشد معرفی می‌کنیم تا با حمایت‌های جدید و جدی‌تری بالاخص در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، وارد مرحله مهم‌تری شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی برنامه «صدای دانشجو» نیز افزود: بی‌شک راه‌اندازی چنین کانال‌های ارتباطی می‌تواند در نقل و انتقال خواسته‌ها و سخنان دانشجویان و مسئولین بسیار مؤثر باشد و می‌توانیم از نظرات و ایده‌های آنان در زمینه‌های مختلف بهره‌های بسیاری ببریم که در رشد، شکوفایی و بالندگی کشور از اثرگذاری ویژه‌ای برخوردار است چرا که این قشر؛ خوب می‌بیند، خوب توجه می‌کند و می‌تواند به خوبی مسائل روز را تحلیل کند و این نگاه متفاوت است که تأثیر خاصی بر آینده کشور خواهد گذاشت.
ویژه برنامه زنده «از همین آب و خاک» رادیو جوان به تهیه کنندگی لیداعرفانیان و با اجرای فاطمه امجدیان و ابوالفضل اینانلو در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی
روی موج fm ردیف ۸۸ مگاهرتز تقدیم شنوندگان رادیو جوان شد.
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.