Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 39110
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 28 دی 1401 - 13:33 |

روایتی از افسانه پسر صیاد در «فرهنگ مردم» رادیو

روایتی از افسانه پسر صیاد در «فرهنگ مردم» رادیو

برنامه «فرهنگ مردم» جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» بیان کرد: این برنامه که از فرهنگ و آداب آیینی می‌گوید جمعه ۳۰ دی، روایتی از افسانه ی کردی پسر صیاد نقل می‌شود.

وی ادامه داد: افسانه ی پسر صیاد از باورهای دیرسال مردم کُرد به ویژه در جغرافیای کرمانشاه و‌ ایلام است که بخشی از تقویم و‌ گاهشمار این مناطق را نیز در خود دارد. بر اساس این داستان پسر صیاد در زمستانی سخت به کوه رفته و با نهادن یک سنگ بزرگ بر شانه و راه رفتن با آن از سرمای زمستان ومنجمد شدن خون در رگ هایش رهایی می یابد. در نهایت با زدن سنگ بر زمین جان زمستان را گرفته و بهار را ازخواب بیدار می‌کند.

این تهیه کننده رادیویی از دیگر بخش های برنامه به توضیحاتی درباره آواز امیری که بخش مهمی از موسیقی مازندران است، جایگاه و نقش سالمندان در فرهنگ‌ مردم و ادبیات شفاهی و نقل افسانه‌ای درباره تجربه و دانایی پیران روزگار اشاره کرد.

گفتنی است «فرهنگ مردم» به تهیه کنندگی زهرا فقیه میرزایی، با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی، صدا برداری سمانه محمودیان و به قلم زینب صالح پور و سهیلا خدادادی جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.