Sunday, 19 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45668
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 04 آذر 1402 - 13:26 |

روایتی شنیدنی از مستند زندگی «جبار باغچه بان» در رادیو فرهنگ

روایتی شنیدنی از مستند زندگی «جبار باغچه بان» در رادیو فرهنگ

برنامه «مستند فرهنگ» شنبه۴ آذرماه به روایت گوشه ای از زندگی جبار باغچه‌بان، بنیانگذار اولین مدرسه ناشنوایان ایران اختصاص دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در این برنامه که ساعت۱۴:۳۰ به همت گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ پخش می‌شود، درباره زندگی، خدمات و اختراعات زنده‌یاد «جبار باغچه‌بان» بنیانگذار آموزش ناشنوایان در ایران مطالبی بیان می‌شود.

در این مستند رادیویی از آغاز شروع اقدامات شادروان باغچه‌بان که با دست خالی و سعی و تلاش خستگی‌ناپذیر به وضع نابسامان ناشنوایان رسیدگی کرده و ظرف سالیان متمادی با علاقه‌مندی هر چه تمام‌تر با این قشر محروم رسیدگی کرده تا جایی که موفق به تأسیس مدرسه‌ای برای آنان می‌شود و یک دوره (حدود ۵۰ سال) زحمات ایشان روایت شده است.

گفتنی است، میرزا جبار باغچه بان که از وی به عنوان پایه گذار کودکستان در ایران یاد می‌شود، درسال ۱۲۶۴ در ایروان چشم به جهان گشود. پدر و مادر وی ایرانی الاصل بودند. پدر و مادر وی به دلیل آشنا ساختن وی با مفاهیم هنری و فرهنگی از وی چهره ای فرهنگی و ممتاز تربیت کردند. وی بعدها به همراه خانواده خود به ایران مهاجرت کرد و فصل جدیدی از فعالیت های فرهنگی را در ایران گشود. وی در سال ۱۳۰۳ در تبریز کودکستانی بنام باغچه اطفال را برای کودکان ناشنوای تبریز راه اندازی کرد و به تربیت کودکان ناشنوای تبریز همت گماشت. میرزا جبار باغچه بان علاوه بر اداره ” باغچه اطفال ” چندین جلد کتاب در خصوص نحوه تعلیم و تربیت کودکان ناشنوا به رشته تحریر درآورد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.