Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 28658
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 07 شهریور 1400 - 12:05 |

روایت بهروز رضوی از چهره ماندگار موسیقی در «چراغداران» رادیو

روایت بهروز رضوی از چهره ماندگار موسیقی در «چراغداران» رادیو

بهروز رضوی امروز ۷ اردیبهشت در برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ، زندگی فرهنگ شریف، چهره ماندگار موسیقی را مرور می‌ کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» یکشنبه ۷ شهریور مخاطبان رادیو فرهنگ را با فرهنگ شریف، چهره ماندگار موسیقی آشنا می‌کند.

فرهنگ شریف زادهٔ ۳ فروردین ۱۳۱۰ در آمل و درگذشتهٔ ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ در تهران است. وی از چهره‌ های ماندگار موسیقی، نوازنده و بداهه نواز تار کشورمان است که از ۴ سالگی تحت تأثیر آموزش موسیقی به وسیلهٔ پدرش و نیز رفت و آمد بزرگان موسیقی ایران به منزل آن‌ ها خصوصاً عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی داوود بود. پدر فرهنگ شریف دکتر داروساز بود و با اهل هنر نیز حشر و نشر بسیاری داشت.
در ۱۲ سالگی نخستین تک‌ نوازی خود را که زنده از رادیو پخش می‌ شد، با موفقیت اجرا کرد و به‌ دنبال آن در اغلب برنامه‌ «گل‌ ها» به عنوان تک‌ نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌ کرد، به خصوص برنامه‌ای که در تالار وحدت در ۱۳۵۳ همراه با حسین و اسدالله ملک، محمد موسوی و محمودی خوانساری و امیر ناصر افتتاح اجرا کرد، تمرکز و شفافیت نوازندگی او روی صحنه، شنیدنی بود.
وی با ابداعاتی که در نحوهٔ انگشت‌ گذاری و مضراب‌ زنی در نقاط مختلف سیم‌ های تار انجام می‌داد، از تار، صدایی کاملاً متفاوت به وجود آورد که بسیاری معتقدند زیباترین صدای تولید شده از ساز تار است.
شریف با قریحهٔ بی‌ مانندش ملودی‌ هایی بسیار لطیف و زیبا ساخته‌ است. استفاده از ظرفیت‌ های تار در صدادهی‌ های متنوع، سکوت‌ های سنجیده، آفرینش جملاتی فارغ از قالب‌ های ردیف، جواب‌ های کوتاه و مؤثر، اجرای ماهرانه انواع کشش‌ ها و مالش‌ های طولی و عرضی که ریشه در روش‌ های ویولن‌ نوازی ایرانی دارد، تکیه بر خیال آزاد و قدرت ایجاد موقعیت‌ های خلسه‌ آور در هنگام تک‌ نوازی و آفرینش کوک‌ های گوناگون اختصاصی، از ویژگی‌ های برجسته هنر نوازندگی فرهنگ شریف به‌شمار می‌رفت.

همچنین او چند سال در آمریکا اقامت کرد و در دانشگاه‌ های معتبر آنجا نیز کرسی استادی داشت. شریف بعد از بازگشت به ایران کلاس تدریس خصوصی تأسیس کرد و در کلاس‌ های دانشگاه به عنوان نوازنده میهمان دعوت شد.
برنامه «چراغداران» به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی، ساعت ۱۲:۴۰ روی موج‌اف ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.