Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 40966
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1402 - 14:11 |

روایت رادیو فرهنگ از زندگی خاتم الشعرا

روایت رادیو فرهنگ از زندگی خاتم الشعرا

برنامه «مستند فرهنگ» امروز روایتی از زندگی عبدالرحمان جامی، ملقب به «خاتم الشعرا» ادیب، عارف، صوفی، موسیقی‌دان و شاعر مشهور کشورمان است.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «مستند فرهنگ‌» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است، امروز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت بخش هایی از داستان زندگی و آثار «جامی» روایت می‌شود.
عبدالرحمن جامی ادیب، موسیقی‌دان و مشهورترین شاعر سده نهم قمری بود که به سبب تبحر در علوم و فنون گوناگون از جامع‌ترین شخصیت‌های حیطه ادب و علوم اسلامی این سده به شمار می‌آمد و به حق به وی لقب خاتم‌الشعرا داده‌اند.
به طور کلی، آثار جامی را می‌توان به آثار ادبی شامل دیوان قصاید و غزلیات؛ رباعیات؛ هفت اورنگ شامل: هفت مثنوی، آثار عرفانی و آثار کلامی و حدیثی مانند شواهد النبوة لتقویة یقین اهل الفتوة، رساله‌ای در اثبات نبوت پیامبر اکرم(ص) و شرح سیره آن حضرت اشاره کرد اما آنچه که جامی را به شهرت رساند، آثار ادبی وی بودند
یکی از مهمترین آثار منظوم وی هفت مثنوی به نام «هفت اورنگ» است که روایت داستان‌های حماسی، تاریخی، عاشقانه و اندرزگونه بوده است.
بهارستان یا «روضه الاخبار و تحفه الابرار» از دیگر آثار این شاعر محبوب است که در قالب نثر و نظم و با تقلید از گلستان سعدی نوشته شده است
از دیگر تألیفات وی‌ می‌توان به لوایح، اشعه‌ اللمعات، تاریخ‌ صوفیان، نقدالنصوص‌ فی‌ شرح نقش‌ الفصوص ابن‌ عربی، مناسک‌ حج‌ منظوم، مناقب‌ جلال‌الدین رومی، منشأت و نی‌نامه اشاره کرد.
سرانجام این ادیب و شاعر وارسته در محرم ۸۹۸ قمری دیده از جهان فروبست و در هرات به خاک سپرده شد.
برنامه‌« مستند فرهنگ» از گروه تولید و تامین است که ساعت۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.