Saturday, 4 May , 2024
امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 19368
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 31 خرداد 1399 - 11:17 |

روایت زندگی شهید چمران با صدای بهروز رضوی

روایت زندگی شهید چمران با صدای بهروز رضوی

مستند«از برکلی تا دهلاویه» به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از شبکه رادیویی فرهنگ روی آنتن می‌رود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، مستند«از برکلی تا دهلاویه» زندگی شهید چمران و خاطرات وی از نیوجرسی تا حال و هوای دهلاویه و پاوه در دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند. در این برنامه مهندس مهدی چمران، برادر شهید، محمدمهدی امیر‌کمالی، فعال سیاسی و هم‌رزم شهید چمران و محمد نخستین، هم‌رزم و راوی خاطرات شهید و ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم سینمایی«چ» از شخصیت شهید چمران می‌گویند. برنامه«از برکلی تا دهلاویه» همچنین به نقش و تاثیر دکتر چمران در تغییر معادلات سیاسی منطقه و ارائه الگوی انسانی چند بعدی برای نسل جدید می‌پردازد.

شهید دکتر مصطفی چمران در اسفند ۱۳۱۱ متولد شد. وی دارای مدرک دکترا در رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما، از دانشگاه برکلی کالیفرنیا بود. در سال ۱۳۴۹ به دعوت امام موسی صدر و مبارزه با صهیونیسم به لبنان هجرت کرد و گروه «امل» را تأسیس کرد. چمران بعد از انقلاب از سوی امام خمینی(ره) به وزارت دفاع منصوب شد و در دوره اول مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به مجلس راه یافت. با شروع جنگ به جبهه عزیمت کرد و با همکاری مقام معظم رهبری ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل داد. سرانجام در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه_سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

برنامه«از برکلی تا دهلاویه» ساعت۱۸:۳۰ به تهیه‌کنندگی سید‌محمد حسینی‌باغسنگانی و اجرای بهروز رضوی از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.