Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 28871
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 15 شهریور 1400 - 20:36 |

زندگینامه حكیم سنایی در «تاریخ به روایت ناصر» رادیو

زندگینامه حكیم سنایی در «تاریخ به روایت ناصر» رادیو

رادیو صبا در برنامه “تاریخ به روایت ناصر ” به زندگی شاعران و بیان ضرب‌المثل‌ها و مسائل اجتماعی و فرهنگی روز جامعه می‌پردازند.

ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی یا حكیم سنایی شاعر و عارف فارسی‌زبان قرون پنجم و ششم هجری بود. وی از بزرگ‌ترین شاعران قصیده‌گو و مثنوی‌‌سرای زبان پارسی است كه در سدهٔ پنجم هجری می‌زیسته‌است. تصوف سنایی با آن‌كه ازسخنان قلندران و اهل ملامت نیز مایه می‌گیرد، چیزی معتدل است.

وی در سال ۴۶۳ یا ۴۷۳ هجری قمری در غزنین دیده به جهان گشود. چنانچه ازشعر سنایی برمی‌آید او به تمام دانشهای زمان خود آگاهی و آشنایی و در برخی تبحر و استادی داشته است. وی در سال ۵۲۵ یا ۵۳۵ هجری قمری در سن ۶۲ سالگی درگذشت. از آثار وی غیر از دیوان قصیده و غزل و تركیب و ترجیع و قطعه و رباعی، مثنویهای وی معروف و بدین قرارند: مثنویهای حدیقةالحقیقه، طریق التحقیق، كارنامهٔ بلخ، سیر العباد الی المعاد، عشق‌نامه و عقل‌نامه. سه مكتوب و یك رسالهٔ نثر نیز به وی نسبت داده‌اند.

“تاریخ به روایت ناصر ” عنوان برنامه شخصیت محور رادیو صبا است كه با نگاهی طنز به بیان رویداد های تاریخی می پردازد.

در این برنامه ناصر محبی از كمدین های موفق خندوانه به همراه جدش ناصرالدوله روایتی جدید از زندگی شعرا و ضرب المثل های ایرانی نقل می كند.این برنامه می‌خواهد با رویكردی طنز و ساده در حوزه تاریخ ادبیات كشور آگاهی و آموزش لازم را به مخاطبان خود بدهد.

تاریخ به روایت ناصر در بخش های مختلف به با نگاهی طنز به زندگی شعرا و بیان ضرب المثل ها و مسائل اجتماعی و فرهنگی روز جامعه می پردازند. این برنامه روز سه شنبه ۱۶ شهریور سنایی غزنوی یا حكیم سنایی شاعر و عارف فارسی‌زبان را به مخاطبان معرفی می كند.

این برنامه هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ به تهیه كنندگی محمد حسین خسروجردی، اجرای ناصر محبی و نویسندگی معصومه پاكروان تقدیم مخطبان رادیو صبا می شود .

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.