Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 32536
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 12 بهمن 1400 - 11:58 |

زندگی مریم میرزاخانی مستند رادیویی شد

زندگی مریم میرزاخانی مستند رادیویی شد

برنامه «مستند فرهنگ» ۱۲ بهمن، با محور زندگی مریم میرزاخانی، نخستین زن و ریاضیدان برنده جایزه فیلدز و استاد دانشگاه استنفورد از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «مستند فرهنگ» سه شنبه ۱۲ بهمن ماه به روایتی مستند از زندگی مریم میرزاخانی، ریاضی دان نخبه کشورمان و نخستین زن و ریاضیدان برنده جایزه فیلدز و استاد دانشگاه استنفورد اختصاص دارد.

میرزاخانی دورهٔ کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد. در این دوره، میرزاخانی اثبات ساده‌ای برای قضیهٔ شُر یافت که در ماه‌نامهٔ انجمن ریاضی آمریکا چاپ شد. مریم سپس به دانشگاه‌هاروارد رفت و آن‌جا بر سر کلاس‌های کورتیس مک‌مولن (از برندگان جایزه فیلدز) حاضر می‌شد. بعد از اخذ دکترا، میرزاخانی با عنوان استادیار در دانشگاه پرینستون به تدریس مشغول شد. یک سال بعد در سال ۲۰۰۵ نشریه پاپیولار ساینس آمریکا او را به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان جهان برگزید. میرزاخانی تا سال ۲۰۰۸ در پرینستون ماند و در این مدت به درجهٔ استاد تمامی ارتقا یافت. سپس او به استنفورد رفت، و از اول سپتامبر ۲۰۰۸ در ۳۱ سالگی به عنوان استاد تمام در این دانشگاه به کار مشغول شد.
مریم میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ موفق به دریافت مدال فیلدز از اتحادیه جهانی ریاضیات (IMU) شد. فیلدز، مدالی ارزشمند و مهمترین جایزه برای ریاضیدانان در جهان بشمار می‌رود که هر چهار سال یک بار در جریان کنگره اتحادیه جهانی ریاضیات به ریاضیدانان جوان کمتر از ۴۰ سال، که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشند، اهدا می‌شود.
مریم میرزاخانی در ۲۳ تیر ۱۳۹۶ در ۴۰ سالگی به علت سرطان در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.
روز تولد مریم میرزاخانی بیست و دوم اردیبهشت(دوازدهم می) از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری شد.
برنامه‌«مستند فرهنگ» به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فرساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.