Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 35435
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 29 تیر 1401 - 12:56 |

زندگی موسس پژوهشكده رویان به روایت مستندی از رادیو فرهنگ

زندگی موسس پژوهشكده رویان به روایت مستندی از رادیو فرهنگ

برنامه« مستند فرهنگ» امروز چهارشنبه ۲۸ تیر با پخش روایتی از زندگی دكتر سعید كاظمی آشتیانی موسس پژوهشكده رویان روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

« مستند فرهنگ» به تهیه كنندگی فاطمه محمدیان فر روایتی از زندگی مفاخر فرهنگی كشور است كه در برنامه امروز به سراغ زندگی دكتر سعید كاظمی آشتیانی موسس پژوهشكده رویان رفته است.

زنده یاد دكتر سعید كاظمی آشتیانی، در نخستین روز از فروردین ماه ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد. آثار نبوغ از همان سنین نوجوانی و جوانی در وی قابل مشاهده بود. به طوری كه در سال ۱۳۵۸ در همان سن ۱۸ سالگی هم زمان با ورود به دانشگاه، در هنرستان پیام امید به تدریس ادبیات و بینش اسلامی می‌پرداخت.
سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشكی ایران پذیرفته شد. تعطیلی دانشگاه‌ها به علت انقلاب فرهنگی و حضوری وی در جبهه‌های نبرد طی آن سال‌ها باعث شد پس از ۱۱ سال سرانجام در سال ۱۳۶۹ با اخذ مدرك كارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشكده علوم توانبخشی فارغ التحصیل گردد.
در سال ۱۳۶۱ با همكاری دو تن از همكارانش جهاد گروه پزشكی را در دانشگاه علوم پزشكی ایران تأسیس كرد. این گروه هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشكی ایران بود كه در سال ۱۳۶۵ شكل گرفت و دكتر كاظمی تا سال ۱۳۷۰ عهده دار مسئولیت بخش طرح‌ها و تحقیقات آن بود. از سال ۱۳۷۱ با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی به سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی ایران منصوب شد كه این مسئولیت تا پایان دوره حیاتش بر عهده وی بود.
در طی این سال‌ها مراكز درمانی متعددی تأسیس و گروه‌های مختلف پژوهشی را راه اندازی كرد كه در آن میان پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی یكی از مهمترین این مراكز بود.
پژوهشكده رویان جهاددانشگاهی خرداد ماه ۱۳۷۰ با مدیریت دكتر كاظمی رسما فعالیت خود را آغاز كرد و تاكنون هزاران زوج نابارور با بهره مندی از خدمات این مركز پیشرفته درمان ناباروری صاحب فرزند شده اند. دكتر كاظمی در همین دهه و هم زمان با مدیریت جهاد دانشگاهی علوم پزشكی ایران و پژوهشكده رویان در دانشگاه تربیت مدرس به ادامه تحصیل در رشته علوم تشریح با گرایش جنین شناسی پرداخت و در سال ۱۳۷۶ با رتبه ممتاز موفق به اخذ درجه دكتری شد.
دانش فراوان، هوش سرشار، توان مدیریتی بالا از یك سو و تعهد، اخلاص و ایمان همیشگی او به خداوند متعال از سویی دیگر سبب شد تا در دوران حیات كوتاهش در دو حوزه مدیریتش موفقیت‌های چشمگیری همچون گسترش روشهای پیشرفته درمان ناباروری، تولید و تكثیر و انجماد سلولهای بنیادی جنینی و همانند سازی (كلونینیگ) حیوانات را رقم بزند.
او در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی نیز با ثبت این پیشرفت ها، حضور در كنگره‌های متعدد بین المللی و ابتكار برگزاری جشنواره بین المللی رویان سهمی از یاد نرفتنی دارد.
غروب چهاردهم دی ماه ۱۳۸۴ قلب این انسان والا از تپیدن ایستاد و علاوه بر خانواده و دوستانش، جامعه علمی كشور را نیز در سوگ و ماتم فقدانش نشاند.
«مستند فرهنگ» به تهیه كنندگی فاطمه محمدیان فر ساعت ۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.