Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 35405
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 28 تیر 1401 - 11:56 |

زندگی پدر داستان کوتاه ایران را با صدای بهروز رضوی بشنوید

زندگی پدر داستان کوتاه ایران را با صدای بهروز رضوی بشنوید

برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ امروز سه شنبه ۲۸ تیرماه به مروری کوتاه بر زندگی و آثار محمدعلی جمال زاده بنیان‌گذار داستان‌نویسی نوین در زبان فارسی و پدر داستان کوتاه ایرانی اختصاص دارد .

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، نام محمدعلی جمالزاده برای بسیاری از اهالی ادبیات آشناست. او نویسنده و مترجم بوده و کارهای پژوهشی و نقد ادبی نیز انجام می‌داده است. به جرات می‌توان گفت او عرصه‌ای جدید در داستان‌نویسی ایران به وجود آورد و خود نه‌تنها پیشگام این عرصه بود که آثاری درخور نیز پدید آورد.
برنامه « چراغداران» مستندی رادیویی است که به روایت زندگی و آثار مفاخر فرهنگی و هنری و‌ادبی کشورمان می‌پردازد و در برنامه امروز بهروز رضوی روایتگر زندگی محمدعلی جمالزاده می‌شود .
محمدعلی جمالزاده» نویسنده و مترجم معاصر کشورمان است. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند.
او نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه ایرانی را با عنوان «یکی بود، یکی نبود» در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در برلین منتشر کرد.
داستان‌های وی انتقادی (از وضع زمانه)، ساده، طنزآمیز، و آکنده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات عامیانه است. «فارسی شکر است» عنوان یکی از کتاب‌های محمدعلی جمال‌زاده است.
وی در سال ۱۳۷۶ در ۱۰۳ سالگی در یک خانه سالمندان در ژنو سوئیس درگذشت.
محمدعلی جمالزاده با «یکی بود یکی نبود» باب داستان کوتاه را گشود. این مجموعه داستانی شامل شش داستان با عناوین «فارسی شکر است»، «رجل سیاسی»، «دوستی خاله خرسه»، «درد دل ملا قربانعلی»، «بیله دیگ بیله چغندر» و «ویلان الدوله» می‌شود. همچنین «فارسی شکر است»، «دارالمجانین»،«گنج شایان»، «تاریخ روابط روس با ایران»، «پندنامه سعدی» یا «گلستان نیکبختی»، «قصه قصه‌ها»، «گلبانگ نای»، «فرهنگ لغات عامیانه»، «طریقه نویسندگی و داستان‌سرایی»، «سرگذشت حاجی‌بابای اصفهانی»، «اندک آشنایی با حافظ»، «یکی بود، یکی نبود»، «سروته یه کرباس»و… از دیگر آثار وی است.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.