Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 13512
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 09 مهر 1398 - 13:41 |

سیری بر زندگی و احوال اقبال لاهوری در «شاعر در آینه »

سیری بر زندگی و احوال اقبال لاهوری در «شاعر در آینه »

«شاعر در آینه » رادیو فرهنگ امشب سیری بر زندگی و احوال این شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ ؛ زندگی ؛ شعر و اندیشه علامه اقبال لاهوری سه شنبه ۹ مهرماه در برنامه«شاعر در آینه » رادیو فرهنگ مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
محمد اقبال لاهوری شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود، که اشعار زیادی نیز به زبانهای فارسی و اردو سروده‌است. اقبال نخستین کسی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به طور رسمی«شاعر ملی» خوانده می‌شود.
اقبال لاهوری سروده‌های خود را در ابتدا جهت اصلاح به داغ دهلوی تسلیم می‌نمود. داغ دهلوی نیز پس از مدتی اعتراف کرد که اشعار اقبال نیاز به تصحیح نداشته و از داشتن چنین شاگردی فخر و مباهات می‌کرد.
روایت داستانیِ زندگی اقبال لاهوری است که در هجدهم آبان سال ۱۲۵۶ هجری شمسی در یکی از شهرهای ایالت پنجاب به دنیا آمد و در یکم اردیبهشت۱۳۱۷درگذشت. او گذشته از شاعری، فیلسوف و سیاستمداری مومن و مردمی نیز بود.
«شاعر در آینه» به تهیه کنندگی مرتضی صداقت‌گو، گویندگی سکینه ارجمندی و با نویسندگی ضیاءالدین خالقی از ساعت ۲۱ به مدت ۴۵ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.