Tuesday, 14 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 7 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 38816
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 15 دی 1401 - 9:46 |

«شاعران تفلیس» در «پارسی گویان» رادیو ایران

«شاعران تفلیس» در «پارسی گویان» رادیو ایران

در«پارسی گویان» پنج شنبه پانزدهم دی، با حضور دكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، بخش دیگری از ارزش‌های فرهنگی كتاب «نزهه‌المجالس» كار بزرگ خلیل شروانی مولف آن و دكتر محمدامین ریاحی پردازنده تصحیح كننده آن خواهیم شنید.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبكه رادیویی ایران، دكتر محمدجعفر محمدزاده پژوهشگر زبان فارسی بیان كرد: شهر تفلیس امروز مركز گرجستان است و نام گرجی آن تبلیسی است، در روزگارانی دراز در قلمرو ایران بوده و شاعران و سخنوران فراوانی در این شهر می‌زیسته‌‌اند.
وی ادامه داد: بنای شهر تفلیس به سده پنجم میلادی می‌رسد، این شهر در مسیر شرق و غرب و در جنوب شرق اروپا و نقطه اتصال آسیا با اروپا و از مهمترین مسیرهای انتقال انرژی است، به همین خاطر از دیرباز مورد طمع تزارهای روس بود و در معاهدات گلستان و تركمانچای از ایران جدا شد.
این پژوهشگر زبان فارسی تصریح كرد: از روزگاران پیشین در گرجستان و تفلیس علاوه بر زبان قومی، زبان فارسی به عنوان زبان شعر و ادب و فرهنگ رواج داشته است.«بدر تفلیسی، سیف تفلیسی، حُبَیش تفلیسی، كه از پیشروان فارسی‌نویسی در “سرزمین روم” است، قاضی تفلیسی و لطیف تفلیسی» از جمله شاعران آنجا هستند كه رباعی‌هایی از آنها را در برنامه خواهیم شنید.
و در پایان سیده زهرا صالحی تهیه كننده برنامه «پارسی‌گویان» افزود:
تینا میركریمی گزارشگر برنامه با فارسی آموزان كشورعراق و
زهرا سلیمی شاعر گفت و گو می كند همچنین به روال هر هفته فرزانه شكراللهی كارشناس ادبیات نیز بخش‌هایی از شاهنامه را می‌خواند.
گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه كنندگی سیده زهرا صالحی و با حضوردكتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.