Tuesday, 7 May , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 42126
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 03 تیر 1402 - 11:34 |

شنبه‌های تاریخی رادیو فرهنگ با «کتاب فرهنگ»

شنبه‌های تاریخی رادیو فرهنگ با «کتاب فرهنگ»

برنامه «کتاب فرهنگ» شنبه‌ها با بررسی موضوعات تاریخی در حوزه کتاب از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. این برنامه امروز به «چیستی نهضت مشروطه» اختصاص دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «کتاب‌ فرهنگ» شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵ به مدت حدود ۶۰ دقیقه با موضوع: «چیستی نهضت مشروطه» از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. معرفی کتاب مشروطه شناسی دکتر موسی نجفی یکی از بخش های این برنامه است. این اثر پیرامون شناخت تاریخی – تحلیلی نهضت‌های اسلامی معاصر ایران نوشته شده است که سیدمجتبی مومنی در گفتگو با «موسی نجفی» نویسنده این کتاب آن را معرفی و نقد و بررسی می‌کند.

کتاب مشروطه شناسی در فصل اول به موضوع نهضت تحریم تنباکو پرداخته و در فصل دوم درمورد چیستی مشروطه سخن گفته است. فصل سوم این کتاب اندیشهٔ سیاسی مشروطیت ایران را تشریح کرده و فصل چهارم آن «به‌سوی تمدن اسلامی» نام گرفته است. از دیگر بخش های برنامه «کتاب فرهنگ» نویسندگی است که با عنوان «قدم به قدم با قلم» به همت «یلدا احتشامی» درباره نویسندگی خلاق با رویکرد موضوعی پخش می‌شود و در ادامه نیز معرفی و خوانش کتاب توسط «علی جویا» در بخشی با عنوان «شابِک» انجام می‌شود که این‌ هفته به معرفی کتاب «بررسی نقش مطبوعات در بسترسازی کودتای ۲۸ مرداد» اختصاص دارد. پس از گذشت پنجاه و دو سال از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اسناد جدیدی درباره این واقعه منتشر می‌شود. این اسناد در داخل و خارج کشور مورد مداقه اهل فن قرار گرفته و نظرات جدید و بعضاً متفاوتی درباره ماهیت و چیستی کودتای ۲۸ مرداد، علل و عوامل و پیامدهای آن طرح می‌شود. براساس همین نظرات جدید است که داده‌های تاریخی، گاهی دچار تغییر و تحول می‌شوند. کتابی که در این برنامه معرفی می‌شود متن پیاده شده سخنرانی‌ها و پاسخ به سؤالات شرکت‌کنندگان در نشست تخصصی کودتای ۲۸ مرداد با عنوان «نقش مطبوعات در بسترسازی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲» به همراه ویژه‌نامه‌ای است که به همین مناسب آماده شده است. این نشست با هدف بررسی مجدد وقایع دوران کودتا به همت «مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی» و با همکاری «فرهنگسرای انقلاب» ۲۵ مرداد۱۳۸۳ درموزه امام علی (ع) تهران برگزار شد. همچنین فاطمه محمدیان فر بخش اطلاع رسانی رویدادها و تازه‌های نشر را برای علاقه مندان حوزه کتاب و کتابخوانی تدارک دیده است.

در برنامه امروز در ارتباط تلفنی با دکتر کامران عرفانی نیز درباره «چیستی نهضت مشروطه» صحبت می‌شود. نهضت مشروطه که برخی از آن به انقلاب مشروطه نیز یاد می‌کنند، اتفاقی است که در اواخر دوران ۱۵۱ ساله حکومت قاجار در ایران روی داد و روند حکومت را که تا پیش از آن بر اساس تفکر فردی و استبدادی و سلطه پادشاه بر کشور حاکم بود، به روندی قانونی تبدیل کرد. هر چند این روند دیری نپایید و دوباره حتی با وجود قانون، استبداد فردی بر کشور سایه افکند و برای دهها سال دیگر ایران را زیر سلطه خاندان‌های مستبد نگه داشت. نهضت مشروطیت از این جهت که باعث کاهش قدرت استبدادی پادشاه شد، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سیاسی معاصر ایران دارد چرا که توانست پایه‌های این قدرت مطلق و بی‌پایان شاه را که هیچ چیز خارج از اراده او انجام پذیر نبود و خواست و اراده مردم هیچ جایگاهی نداشت، فرو ریخته و آن را به پادشاهی مشروطه تبدیل کند.

کتاب های بسیاری درباره مشروطه نوشته شده است که هرکدام از ابعاد مختلف به این جنبش و نهضت پرداخته اند و آن را شرح داده و بررسی کرده اند که هرکدام حائز اهمیت و توجه هستند و در برنامه «کتاب فرهنگ» از این هفته به آنها پرداخته می‌شود.

«کتاب فرهنگ» را از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ این هفته به تهیه کنندگی «فاطمه محمدیان فر» با همراهی گویندگی «علیرضا تابان» ، نویسندگی «راضیه گردکاهد» و هماهنگی «ثریا رستمی» روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز ساعت ۱۸:۱۵ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.