Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 45097
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 05 آبان 1402 - 15:20 |

صدای ساز ایرانی در «عندلیب» رادیو ایران

صدای ساز ایرانی در «عندلیب» رادیو ایران

برنامه موسیقیایی «عندلیب» جمعه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، سعید مبشری تهیه کننده برنامه «عندلیب» بیان کرد: تار ایرانی یکی از کهن ترین و خوش صدا ترین سازهای موسیقی ایرانی و بخشی مهم از همنوایی نغمه و نوا در آثار فاخر موسیقایی ایران است.

وی ادامه داد: تار از سازهای زهی و ایرانی است که با مضراب نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی سنتی این کشورها و بخش‌ها رایج است و بنابر روایتی تار از زمان فارابی (حدود سال ۲۶۰ هجری – سال ۳۳۹ هجری) موسیقیدان معروف ایرانی وجود داشته و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته‌ است.

این تهیه کننده رادیویی تصریح کرد: برنامه «عندلیب» بنابر وظیفه رسانه ای خود در برنامه این هفته جمعه ۵ آبان به سراغ استعدادهای کمتر شناخته شده در زمینه نواختن این ساز دلنشین می رود و با پخش آثاری شنیدنی به معرفی این سرمایه‌های هنری می‌پردازد.

گفتنی است «عندلیب» به تهیه کنندگی و نویسندگی سعید مبشری، اجرای داود حیدری و کارشناسی علیرضا امینی جمعه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ تقدیم شنوندگان رادیو ایران می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.