Wednesday, 15 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 8 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 48931
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1403 - 15:50 |
یادنامه ای برای استاد فقید مسعود اسكویی

صدای ماندگار ورزش

صدای ماندگار ورزش

صدایش صلابت بسیاری داشت و هر شنونده ای را میخكوب می كرد. كافی بود مخاطب پای گزارش های ورزشی او بنشیند، آن وقت بود كه از هیجان گزارش های ورزشی استاد اسكویی به وجد می آمد.

بیراه نیست بگوییم كه ورزش دوستان و دوست داران ورزشی از چند دهه قبل با صدای استاد اسكویی عجین شده اند و به عشق او گزارش های ورزشی را می شنیدند. امروز این استاد كه به صدای خاص در رادیو شهره بود را از دست دادیم و اهالی رادیو به سوگ نشستند. شادروان شاگردان بسیاری را در رادیو تربیت كرد و به حرفه ای بودن در رادیو زبانزد بود. به رسم یادبود با چند همكاران و دوستان قدیمی اش گفت وگو كردیم كه در گزارش ذیل می خوانید.

به جوانان آموخت
به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، خسرو والی زاده، گزارشگر و كارشناس ورزش فوتبال در رادیو ورزش ضمن تسلیت به اهالی رادیو می گوید: درگذشت استاد را به اهالی رادیو تسلیت می گویم. وقتی این خبر را شنیده ام خیلی ناراحت و متاثر شدم. روز گذشته با اینكه ساعت ملاقات تمام شده بود اما به دیدن استاد اسكویی به بیمارستان رفتم. شاید آخرین فردی بودم كه قبل از فوت استاد به دیدنش رفتم. خیلی متاسفم كه این هنرمند را از دست دادیم.
وی كه از نزدیكان استاد اسكویی است، می افزاید: آشنایی ما با استاد به اواخر سال ۱۳۵۸ بعد از انقلاب اسلامی برمی گردد. زمانی كه وارد كار رسانه شدم، استاد اسكویی را می شناختم. از همان سال ها با یكدیگر دوست بودیم. استاد یكی از مشوق های من برای ورودم به رادیو بود. یكی از برنامه هایی كه افتخار داشتم نزد استاد باشم «صدای وزش» رادیو تهران بود كه بعدها از رادیو جوان پخش شد. پس از افتتاح رادیو ورزش هم از سال ۷۸ از این شبكه روی آنتن می رفت. حدود ۲۵ سال با برنامه «صدای ورزش» در كنار استاد اسكویی بودم. البته برنامه های دیگر هم در خدمت استاد بودم. به شخصه خیلی از استاد آموختم، به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین عضو رادیو خیلی از استاد آموختیم.
والی زاده با بیان ویژگی های اخلاقی استاد اسكویی بیان می كند: بسیار محترم و خانواده دوست بود. خیلی به همكاران به ویژه به جوانان كمك می كرد. بیش از ۳۰ سال با استاد كار كردم. او تجربیاتش را به همه منتقل می كرد. امروز كه روز معلم است استاد دار فانی را وداع گفت. استاد اسكویی آدم بی حاشیه ای بود و صدایش به عنوان گزارشگر و گوینده همیشه ماندگار خواهد ماند.
عاشق ورزش و رادیو بود
علی شاكری، كارشناس والیبال و هندبال رادیو ورزش از دوستان و همكاران قدیمی مرحوم تاكید می كند: كارم را با آقای اسكویی از سال ۷۲ شروع كردم. من كه تازه كار بودم و استاد هم پیشكسوت ما. در برنامه «عصرانه» با استاد اسكویی آشنا شدم. البته از قبل سابقه و آوازه شان را شنیده و شناخت داشتم. تا این كه كم كم با گزارشگری والیبال كارم را در كنار او شروع كردم. این همكاری تا شروع رادیو ورزش ادامه داشت اما با افتتاح این شبكه ارتباط ما خیلی جدی تر شد. «جهان ورزش والیبال» یا «صبح ورزش» را در كنار هم بودیم. گاهی شادروان اسكویی مجری و من هم كارشناس بودم و بالعكس. قبل از این كه او در بستر بیماری بیفتد با هم كار می كردیم.
وی ادامه می دهد: او خیلی انسان رئوف، مهربان، دوست، مشوق و متواضع بود. غرور و تكبر نداشت و بی ریا كارش را با عشق انجام می داد. عاشق میكروفن بود. رابطه پدر و پسری داشتیم. خیلی خوب ارتباط برقرار می كرد. خیلی از استاد آموختم. استاد اسكویی بزرگتر و راهنمای خوبی برای ما بود. روحش شاد و یادش گرامی.
جایش همیشه سبز خواهد بود
میرزا شفیع، كارشناس ورزش و یكی از دوستان قدیمی مرحوم استاد اسكویی تصریح می كند: مرحوم اسكویی از پیشكسوتانی بود كه این افتخار نصیب من شد كه در نشریات همكاری داشته باشیم. در رادیو ورزش هم ۲۲ سال با هم همكار بودیم. حتی همسفر هم بودیم. استاد دو فرزند پسر داشت كه هر دو فرزندش هم در كانادا زندگی می كنند. زمانی كه استاد اسكویی برای دیدن فرزندانش به كانادا رفته بود با همدیگر همسفر بودیم.
وی با اشاره به ویژگی های اخلاقی پیشكسوت خوش صدای رادیو ورزش می افزاید: استاد علاقمند بود همه در كارشان پیشرفت كنند. او یاری صمیمی و یك پدر برای همه بود. بدون تردید استاد اسكویی در رسانه ملی اسطوره بود. همه خاطرات خوبی از استاد دارند. همیشه با روی باز و انرژی مثبت با همه صبحت می كرد. خیلی پرتلاش بود، هیچ وقت از كار دست نكشید و عاشق كارش بود. با رفتن او خلا بزرگی در رادیو ورزش به وجود می آید. صدای مسعود اسكویی برای همیشه ماندگار است و جایش برای همیشه سبز خواهد بود.
با تجربه همراه با صدایی خاص
صدرالدین كاظمی، كارشناس همه رشته های ورزشی كه به عنوان گزارشگر كشتی با مرحوم اسكویی برنامه «صبح و ورزش» را به مدت دو ساعت اجرا می كرد، می گوید: تقریبا به مدت ۴۰ سال است كه همدیگر را می شناسیم. روابط ما صمیمی بود و با استاد انس و الفت داشتیم.
كاظمی ادامه می دهد: مرحوم اسكویی شخصیت منحصر به فردی داشت. از نظر جنس صدا، تك و خاص بود.هر فردی این قدرت، حجم صدا و شیرینی صدا را نداشت. با تجربه بود و همه مراحل آكادمیك كار را در داخل و خارج از كشور فرا گرفته بود. صدایش متفاوت بود. همچنین معلومات و اطلاعات لازم را در رشته ورزشی خصوصا چند رشته ورزشی و درصدر آنها والیبال داشت. ضمن اینكه گزارش های ورزشی را خیلی عادلانه قضاوت می كرد.
مریم رستمی مدیر رادیو ورزش بانوان زمان مراسم تشییع استاد فقید مسعود اسكویی را یكشنبه ۱۶ اردیبهشت از مسجد بلال صدا و سیما اعلام كرد.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.