Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 41731
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 09 خرداد 1402 - 13:02 |

عاشقانه‌های هنرمند تركمن در «مستندفرهنگ» رادیو

عاشقانه‌های هنرمند تركمن در «مستندفرهنگ» رادیو

رادیو فرهنگ در دهه كرامت ‌و به مناسبت میلاد امام رضا (ع) امروز در برنامه «مستندفرهنگ» به عاشقانه‌های هنرمند تركمن كه روایتی متفاوت از عرض ارادت به ساحت مقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا است می پردازد.

به گزارش هنرصدا، در برنامه « مستند فرهنگ» كه به زندگی مفاخر فرهنگی، هنری كشور اختصاص دارد امروز سه شنبه ۹ خردادماه روایت ارادت یك هنرمند گلستانی به امام هشتم علیه السلام پخش می شود.
عاشور گلدی برزین هنرمند تركمنی از استان گلستان، كلاله، روستای كركز است كه درد و دل‌های خود با امام مهربانی‌ها را در قالب موسیقی بیان می‌كند. این خواننده و نوازنده تركمن، آوازی در وصف امام رضا علیه‌السلام خوانده كه سوژه این مستند شده است.
این برنامه كه از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ ساعت ۱۴,۳۰ پخش می شود ، مروری بر زندگی هنری این نوازنده و خواننده سنتی و آواز او در وصف امام رضا (ع)دارد.
در روز عاشورای سال ۱۳۲۳ به دنیا آمد و برای همین نامش را عاشور‌گلدی (گلدی یعنی آمدن) گذاشتند؛ عاشورگلدی برزین. اما همه او را به جای برزین، گركزی صدا می‌كنند چرا كه نام یكی از استادانش بوده ‌است.

او از كودكی عاشق موسیقی شد و نوای آن روحش را تازه می‌كرد. تصمیم گرفت موسیقی بیاموزد. به مادرش گفت كه دوتار می‌خواهد و مادرش اجازه داد گاوشیرده یا اسبشان را برای خرید ساز بفروشد. عاشور گلدی گاو را فروخت و با پول آن دوتار ‌خرید. او هنوز آن دوتار را به یادگار از مادرش نگه ‌داشته است.
عاشورگلدی گركزی از آخرین و بزرگترین بازماندگان موسیقی تركمن در شمال شرق ایران است. او هم‌اكنون در ۱۵ كیلومتری روستای گركز از توابع روستای كلاله در استان گلستان زندگی می‌كند.

از آثار منتشرشده او می‌توان به «بولار سِن»، «داگلار هِك»، «قلندر بِلان»، «هَندا سِنی»، «یی گیده ۱»، «یی گیده ۲» و آلبوم «گرگان‌یولی» اشاره كرد.
استاد عاشورگلدی از سال ۱۳۹۷عضو مؤسسه هنرمندان پیشكسوت است.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.