Wednesday, 22 May , 2024
امروز : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳ - 15 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 25264
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 06 فروردین 1400 - 10:54 |

قصه «دختر نارنج و ترنج» در رادیو فرهنگ شنیدنی شد

قصه «دختر نارنج و ترنج» در رادیو فرهنگ شنیدنی شد

مرشد معجونی جمعه ۶ فروردین ماه در برنامه «پرده عشاق» رادیو فرهنگ یکی از مشهورترین داستان های کهن ایرانی را روایت می کند.

به گزارش هنرصدا، برنامه «پرده عشاق » که به روایت داستان های کهن اختصاص دارد و هرشب یک داستان در برنامه پرده خوانی می شود به داستان « دختر نارنج و ترنج» رسیده است.
این داستان که در فهرست تیپ های جهانی قصه های شفاهی ثبت و شناخته شده، یکی از قصه های مشهور ایرانی است که در این برنامه روایت می شود ، از این قصه ده ها روایت در دست است و بن مایه های اسطوره ای دارد. بن مایه مرگ و باززایی معشوق یا همسر شاهزاده که در دل میوه ها جای دارد، یادآور اسطوره ایزد گیاهی یا شهید شونده است. نشانه هایی چون حضور اسب، موهای بلند دختر و پیوندش با آب، گواهی دیگر بر ارتباط این قصه با اسطوره ایزد نباتی است. از سوی دیگر، نارنج، ترنج و انار که به ترتیب در بیشتر روایت ها دختر از دل آن ها بیرون می آید نیز با باورهای مردمی، آیین های کهن و اساطیر در پیوند است. در گذشته، ترنج و نارنج نزد عامه نماد نیک بختی، بهروزی و باروری شمرده می شده و انار نشانه برکت و فرزندآوری و در پیوند با اساطیر عشق و زایش بوده است؛ به همین دلیل این میوه ها در رسوم خواستگاری و ازدواج کاربرد داشته است. پیرو همین باورهاست که دختر زیبارو یا همسر آینده شاهزاده در قصه دختر نارنج و ترنج از میان این میوه ها بیرون می آید.
علاقه مندان می توانند برای شنیدن این داستان ساعت ۲۱:۰۰ جمعه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز با رادیو فرهنگ همراه شوند و برنامه« پرده عشاق» به تهیه کنندگی مریم قاسمی و اجرای مرشد معجونی را بشنوند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.