Friday, 17 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 40989
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1402 - 11:11 |

«ماجرای روز معلم» قبل از شهادت استاد مطهری شنیدنی می‌شود

«ماجرای روز معلم» قبل از شهادت استاد مطهری شنیدنی می‌شود

مستند «ماجرا» به مناسبت فرارسیدن روز معلم با موضوع واقعه ۱۲ اردیبهشت سال ۴۰ راهی آنتن می شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه مستند «ماجرا» با شعار هر نام آوری ماجرایی دارد به بررسی دلایل شهرت و محبوبیت فرهیختگان و برزگان ایران زمین می‌پردازد. این برنامه روز سه شنبه به مناسبت فرارسیدن روز معلم راهی آنتن می‌شود.
انسیه شمس اللهی تهیه کننده این برنامه گفت: مستند ماجرا به مناسبت روز معلم در این قسمت به ماجرای کشته شدن معلمی‌ به نام ابوالحسن خانعلی در جریان اعتصاب سراسری معلمان در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ و ارتباط این حادثه با نامگذاری روز ۱۲ اردیبهشت به عنوان روز معلم می‌پردازد.
وی افزود: تصور عمومی و غالب مردم این است که ۱۲ اردیبهشت تنها به خاطر شهادت استاد مرتضی مطهری در شامگاه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ و اعلام آن در روز بعد به عنوان «روز معلم» نامگذاری شده و قبل از آن چنین مناسبتی وجود نداشته است؛ حال آن‌ که در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ خورشیدی در تجمع اعتراضی معلمان در میدان بهارستان دبیر یکی از دبیرستان‌های تهران به نام ابوالحسن خانعلی به قتل رسید و از آن پس حکومت وقت برای دلجویی از معلمین روز ۱۲ اردیبهشت را به یاد مرگ خانعلی روز معلم نام‌گذاری کرد که پس از انقلاب اسلامی و ترور مرتضی مطهری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸، روز کشته شدن وی با یک روز تأخیر عنوان شد و دوازدهم اردیبهشت مجدداً به این مناسبت به نام روز معلم نام گرفت.
شمس اللهی بیان کرد: برای پاسخ سوالاتمان درباره این مضوع و واقعه ۱۲ اردیبهشت لیلا علاقمند پژوهشگر و گزاشگر برنامه به گفتگو با روح الله شفیعی کارشناس تاریخ معاصر ایران می‌پردازد.
مستند ماجرا روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۲:۳۰ به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی و گزارشگری لیلا علاقه مند راهی آنتن صبا می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.