Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 30984
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو صبا تاریخ انتشار : 14 آذر 1400 - 6:04 |

«ماجرا» به مناسبت سالروز درگذشت علی حاتمی‌ راهی آنتن رادیو می شود

«ماجرا» به مناسبت سالروز درگذشت علی حاتمی‌ راهی آنتن رادیو می شود

مستند «ماجرا» روز یکشنبه ۱۴ آذر به مناسبت سالروز درگذشت علی حاتمی‌، با موضوع ماجرای شهرت حسن کچل راهی آنتن رادیو صبا می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، علی حاتمی، کارگردان و مؤلفی صاحب سبک بود که توانست با استفاده از قصه‌ها، مثل‌ها و باورهای عامیانه ایرانی، فرهنگ کهن کوچه و بازار و همچنین معماری دیرپای ایرانی-اسلامی، طرحی نو در سینمای ایران دراندازد و به حق فرهنگ، آداب و ارزش‌های فکری و عملی مردم این سرزمین را بر پرده خیال نقاشی کند، به دلیل این شاخصه‌ها در کارنامه هنری وی و خلق شخصیت‌های شاعرانه، او را به عنوان سعدی سینمای ایران نیز می‌شناسند.
نخستین اثر سینمایی حاتمی در ۱۳۴۸ خورشیدی با عنوان «حسن کچل» ساخته شد و آخرین فیلم نیمه‌ تمامش با نام «جهان پهلوان تختی» که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی او پس از مجموعه «هزاردستان» بود به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. علی حاتمی در پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۷۵ بر اثر سرطان پانکراس در ۵۲ سالگی درگذشت.
رادیو صبا روز یکشنبه ۱۴ آذر به مناسبت سالروز درگذشت این هنرمند برزگ، برنامه مستند «ماجرا» را با موضوع ماجرای شهرت حسن کچل پخش می‌کند.
مستند «ماجرا» در سالروز درگذشت علی حاتمی‌ به سراغ اولین فیلم او و اولین فیلم موزیکال سینمای ایران، «حسن کچل» رفته است. در این قسمت از مستند، گزارشگر برنامه، لیلا علاقه مند در جستجوی پاسخ این سوال که آیا علی حاتمی حسن کچل را مشهور کرده یا این افسانه پیش از آن نیز به همین میزان مشهور بوده است، به سراغ مردم و افرادی می رود که ممکن است بخشی از پاسخ این سوال را بدهند.
ریشه‌های این افسانه قدیمی در گفت و گو با محمدرضا شمس، نویسنده مجموعه داستان پهلوان پشه عقبه و ریشه‌های افسانه حسن کچل بررسی می‌شود و همچنین در گفت و گو با عباس بهارلو، مورخ سینما، به جستجوی پاسخ این سوال می‌پردازیم که فیلم علی حاتمی چه میزان در شهرت افسانه حسن کچل در میان مردم نقش داشته است.
مستند «ماجرا» با تلاش انسیه شمس الهی به عنوان نویسنده و تهیه کننده و لیلا علاقه مند به عنوان گزارشگر و با پژوهش این گروه، سوژه‌هایی خاص در زندگی مشاهیر را دنبال می‌کند.
مستند «ماجرا» را می توانید ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو صبا دریافت کنید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.