Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 20713
  پرینتخانه » اخبار تاریخ انتشار : 09 شهریور 1399 - 10:01 |

مجری برنامه های معارفی چگونه باشد؟

مجری برنامه های معارفی چگونه باشد؟

مهدی آقابیگی ــ مجری برنامه‌های معارفی تلویزیون ــ معتقد است: گزینش مجریان در رادیو و تلویزیون در گذشته با دقت و ظرافت بیشتری نسبت به زمان حال صورت می‌گرفته است.

آقابیگی که محرم امسال اجرای برنامه «حسینیه ایران» را در شبکه اول سیما عهده دار است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ویژگی‌های یک مجری خوب و تاثیرگذار به ویژه مجریان حوزه معارفی و نیز نحوه پذیرش مجریان در سازمان صدا و سیما عنوان کرد:‌ سواد و آگاهی‌های یک مجری بسیار مهم است. انتخاب و گزینش مجریان در گذشته خیلی دقیق‌تر و عمیق تر بود و به سادگی الان نبود. بخشی از این موضوع برمی‌گردد به تغییر شرایط و اوضاع و احوال که قابل قبول است اما بخش اعظم آن به خاطر کم شدن دقت‌هاست.

او با یادآوری اینکه وزن یک برنامه در رادیو و تلویزیون در کنار زحمات همه عوامل به گوینده و مجری برنامه واگذار می‌شود، در این زمینه توضیح داد: بنابراین این انتخاب‌ها باید با حساسیت‌های خاصی دنبال شود. باید آموزش‌های علمی تخصصی و فنی باشد. در دانشگاه صدا و سیما می‌بینیم  دوره‌هایی برگزار می‌شود و شاخص های ابتدایی را بررسی می‌کنند و یک نفر یا دو نفر پس از اتمام دوره انتخاب می‌شوند.

او درباره آینده کاری مجریان گفت: در حوزه اجرا نیاز داریم به دقت و ساماندهی دقیق، اصولی و علمی که مجری ها و گوینده‌هایی که فیلترها را طی می‌کنند و وارد سازمان می‌شوند، بتوانند در مدت حضورشان خودشان را در مسیر رشد و ارتقا ببینند نه اینکه یک برنامه را اجرا کنند بعد جای دیگری آن‌ها را نخواهند و دیگر کاری نداشته باشند. باید به موضوع مجریان در سازمان اهمیت بیشتری بدهیم.

آقابیگی با بیان اینکه با فرا رسیدن ایام محرم تمام مجریان صدا و سیما باید شئونات مربوط به این ماه را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: در کنار برنامه‌های تخصصی معارفی، تمامی مجریان صداوسیما لازم است از اطلاعات معارفی در سطح معقول برخوردار باشند. در مدرسه هم معلم‌های معارف و دینی جدا از درس های دیگر هستند، اما معلم فیزیک هم نمی‌تواند خودش را جدای از معارف بداند چراکه رفتار و اخلاقش و سخنش معرفت‌ها و بینش هایی را به دانش‌آموزان و دانشجویان منتقل می‌کند.

او وادی اجرا را یک زنجیره بهم پیوسته خواند و گفت: همه‌ی مجریان باید به شاخص‌های اصلی معارفی و نکات عمومی علوم معارفی اشراف داشته و آن را رعایت کنند؛ چه در اجرای برنامه‌هایشان و چه در زندگی خودشان. به هر حال آن‌ها نماینده رسانه هستند و وقتی حرفی را در رادیو و تلویزیون به مخاطب منتقل می‌کنند خودشان هم باید رعایت کنند.

آقابیگی در عین حال گفت: البته این درست است که هر برنامه و موضوعی مجری تخصصی خودش را می‌طلبد؛ به عنوان مثال مجری موضوعی مثل ترافیک در رادیو و تلویزیون باید آگاهی‌ها و اطلاعات مربوط به حوزه ترافیک را داشته باشد. در حوزه معارف هم باید شخصی باشد که معارف را درست بلد باشد و این خیلی مهم است. اگر ذره‌ای در این زمینه خطا شود و مطلبی بدون سند ذکر شود و خدایی نکرده انحرافی به وجود بیاید، بسیار ضربه زننده است و آثار و تبعات بدی دارد.

به گفته این مجری، در برنامه‌های معارفی مجریان و کارشناسان باید اهل مطالعه و دانش معارف اسلامی باشند تا بتوانند از زوایای مختلف بحث‌های معارفی مانند موضوع عاشورا را با دقت بیان کنند.

آقابیگی عنوان کرد که ویترین کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رادیو و تلویزیون است و گل سرسبد نمایان و پیشانی این ویترین برنامه‌های معارفی است؛ او افزود: بنابراین حتما باید از همکاران خوب، با دانش، با تخصص و کار بلد در حوزه معارف استفاده شود تا شاهد نشر فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه باشیم؛ چرا که میزان باورپذیری مردم از مطالب دینی که بیان می شود، وابسته به اجرای مجریان برنامه‌های معارفی است.

او درباره جایگاه و اهمیت صداوسیما در جامعه، توضیح داد: رسانه جزوی از پیکره مردم و برخاسته از متن مردم است. رسانه همگام با همه رویدادهایی است که در جامعه رخ می‌دهد و نمی‌تواند تافته جدا بافته باشد، بلکه زبان گویای مردم است. در فضای کرونا از لحظات ابتدایی که این ویروس وارد کشور شد دیدیم که همه مبنا را رادیو و تلویزیون قرار دادند، حتی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم این موضوع را تصریح و تاکید کرد که مرجع اصلی دریافت اخبار در این حوزه رادیو و تلویزیون است.

آقابیگی تصریح کرد:‌ الان‌که وارد ایام محرم شده ایم و پروتکل‌های بهداشتی به ما می‌گوید که فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت همه اصول بهداشتی باید انجام شود، رسانه است که می‌تواند جامعه را آماده کند. هر چند که جامعه ما  بسیار فهیم است و همیشه نشان داده که متناسب با شرایط کشور خودش را تنظیم کرده اما برای این‌که این موضوع انسجام و نظم داشته باشد باید رسانه ملی وارد میدان شود. نظر من این است که تا اینجای کار، رسانه ملی در حوزه  کرونا بسیار خوب و موفق عمل کرده است.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.