Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 14694
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 02 آذر 1398 - 13:55 |

«محمد قهرمان» در «شاعر در آینه» رادیو فرهنگ

«محمد قهرمان» در «شاعر در آینه» رادیو فرهنگ

برنامه «شاعر در آینه» امشب شنبه دوم اذرماه آثار و اشعار محمد قهرمان شاعر و استاد برجسته ادبیات فارسی  را مورد توجه قرار می دهد .

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ؛ «شاعر در آینه» برنامه‌ای است از گروه ادب و هنر که ساعت ۲۱ با موضوع شعر و بررسی آثارشاعران معاصر تقدیم علاقه مندان شعر و ادب می شود.
این برنامه امشب شنبه ۲آذرماه به بررسی اشعار «محمد قهرمان» شاعر غزل سرای سبک هندی اختصاص دارد .
استاد محمد قهرمان در سال ۱۳۰۸ در روستایی نزدیک به تربت‌حیدریه دیده به جهان گشود. او در ۵ سالگی مادرش و در ۱۳ سالگی پدرش را از دست داد و پس از آن خواهر بزرگش سرپرستی او را به‌عهده گرفت. علاقه محمد قهرمان به سرودن شعر- غزل و بویژه سبک هندی- به اندازه‌ای بود که یکی از شعرای بنام غزل‌سرای هندی شد. او زبان بومی تربت حیدریه را به‌خوبی می‌دانست و بسیاری از اشعار وی که به زبان محلی سروده شده‌ است، در ردیف اول شعر بومی قرار دارد.
ایشان صاحب تألیفات ارزنده‌ای از جمله چند مجموعه شعر است. در کارنامه او همچنین تصحیح و چاپ چند دیوان از شاعران مختلف به‌چشم می‌خورد. «تصحیح دیوان صائب تبریزی»، «تصحیح دیوان صیدی تهرانی»، «تصحیح مجموعه آثار ابوطالب کلیم همدانی»، «صیادان معنی (برگزیده اشعار سخن‌سرایان سبک هندی)»، «به یاد عزیز گذشته (۱۰ نامه از مهدی اخوان‌ثالث به محمد قهرمان)»، «حاصل عمر»، «تجلی امام علی در شعر طغرای مشهدی»، «فریادهای تربتی»، « دیوان اشعار»، «خدی خدای خدم»، «دم دربند عشق»، «روی جاده ابریشم شعر» و «به خط روشن عشق» از جمله آثار استاد محمد قهرمان است. استاد محمد قهرمان اردیبهشت سال ۱۳۹۲ دار فانی را وداع گفت.

«شاعر در آینه» را به سردبیری و تهیه کنندگی مرتضی صداقت‌گو، گویندگی سکینه ارجمندی، نویسندگی ضیاءالدین خالقی امشب شنبه ۲آذرماه ساعت۲۱ روی موج اف ام ردیف۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.