Monday, 6 May , 2024
امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 28 شوال 1445
شناسه خبر : 30135
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 07 آبان 1400 - 10:11 |

مراسم چمچه خاتون به رادیو ایران رسید

مراسم چمچه خاتون به رادیو ایران رسید

برنامه «فرهنگ مردم» ازمراسم چمچه خاتون یا طلب باران در شیرین سوی همدان می گوید.

به گزارش هنرصدا به نقل از شبکه رادیویی ایران، زهرا فقیه میرزایی تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» گفت: این هفته جمعه ۷ آبان در برنامه «فرهنگ مردم» سفری به شیرین سو در استان همدان خواهیم داشت.
وی افزود: با بهره گیری از کتاب فرهنگ مردم شیرین سو ،نوشته ی محقق و پژوهش گر اسد الله طاقتی احسن از مراسم چمچه خاتون یا طلب باران خواهیم گفت.
تهیه کننده برنامه «فرهنگ مردم» درباره مراسم چمچه خاتون ادامه داد: برای اجرای مراسم، عده‌ای از بچه‌های روستا جمع می‌شدند و به در خانه‌های اهالی روستا می‌رفتند.
آنها شعرهایی را به‌صورت بداهه می‌خواندند و به صاحبخانه می‌گفتند، اگر به ما آب بدهی خدا برایت باران می‌فرستد. صاحبخانه نیز یک کاسه آب روی سرشان می‌پاشید و مقداری نخود، لوبیا، گندم و آرد به آنها می‌داد و….
وی با اشاره به اینکه این مراسم در اساطیر ایرانی ریشه دارد، اضافه کرد: این مراسم بیشتر در روستاهای نواحی خشک همدان برگزار می‌شده است.
علاقه مندان می توانند جمعه ها ساعت ۲۱:۳۰ برنامه «فرهنگ مردم» را با اجرای شمسی فضل اللهی و محمدمحسن رفیعی از رادیو ایران موج اف ام ردیف ۹۰ مگاهرتز و موج ای ام ردیف ۵۵۸ کیلوهرتز بشنوند.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.