Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 46515
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 15 دی 1402 - 7:02 |

مروری بر آثار «خواجوی کرمانی» در رادیو ایران

مروری بر آثار «خواجوی کرمانی» در رادیو ایران

برنامه «جام جم» جمعه ۱۵ دی، مروری بر آثار «خواجوی کرمانی» دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «جام جم» بیان کرد: برنامه سازان رادیو ایران در راستا با طرح «هفته‌های ایرانی» این هفته به استان «کرمان» سفر کرده اند، از همین رو برنامه «جام جم» نیز مروری بر آثار «خواجوی کرمانی» دارد.

وی ادامه داد: کمال‌الدین ابوالعطاء که به «خواجوی کرمانی» شهرت دارد، در سال ۶۸۹ هجری قمری، در استان کرمان به دنیا آمد. او به ‌عنوان شاعر پرآوازه خطه کرمان شناخته می‌شود و یکی از گوهرتراشان غزل فارسی ایران است.

وی ادامه داد: این شاعر پر آوازه کرمانی که از نوابغ عالم ادبیات است در دوران جوانی علاوه بر تحصیل، به مسافرت نیز علاقه داشت و به بیت‌المقدس، مصر، شام، حجاز و عراق سفر کرد و سپس به ایران بازگشت و در شیراز اقامت یافت.

صالحی افزود: آثار زیادی از  «خواجوی کرمانی» برجای مانده که می توان به  دیوان اشعار شامل قصاید، غزلیات، رباعیات، شش مثنوی به پیروی از مثنوی‌های نظامی و فردوسی و سنایی، سام نامه به تقلید از شاهنامه فردوسی، گل و نور، به تقلید از خسرو و شیرین نظامی، روضة الانوار مانند مخزن الاسرار نظامی، همای و همایون داستان عشق همایون با همای دختر فغفور چین،کمال نامه، منظومه ای عرفانی و گوهر نامه با موضوعات عرفانی اشاره کرد. همچنین رساله البادیه، رساله سبع المثانی و رساله شمس و سحاب را نوشته است.

گفتنی است «جام جم» به تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی، اجرای حسن همایی جمعه‌ها ساعت ۲۳:۰۰ از رایو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.