Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 20 شوال 1445
شناسه خبر : 18122
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 06 اردیبهشت 1399 - 12:03 |

مروری بر قطعه خاطره‎انگیز «بهار دلنشین» از دهه سی تاکنون

مروری بر قطعه خاطره‎انگیز «بهار دلنشین» از دهه سی تاکنون

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» امروز شنبه ۶ اردیبهشت ماه قطعه «بهار دلنشین» سروده «بیژن ترقی» را از نظر شعر و ترانه بررسی می‎کند.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» که به بررسی ابعاد شعری ترانه‌ها و قطعات موسیقی استاندارد امروز شنبه ۶ اردبهشت ماه قطعه خاطره انگیر «بهار دلنشین» سروده «بیژن ترقی» می‎پردازد، اجراهای مختلف از این قطعه را نیز در برنامه پخش می‌کند.

«بهار دلنشین» (بهار آرزو) دلنشین تصنیفی عاشقانه سروده بیژن ترقی ساخت دهه سی است و آهنگساز روح الله خالقی است. غلامحسین بنان اولین خواننده‌ای بود که متن بهار دلنشین را اجرا کرد. سالار عقیلی، علی زندوکیلی، دنگ شو و… آن را بازخوانی کردند.

این تصنیف در دستگاه‌های موسیقی ایرانی و دستگاه همایون، با مایه آواز یا بیات اصفهان ساخته شده است و اولین بار با صدای غلامحسین بنان در اوایل دهه ۱۳۳۰ شمسی توسط ارکستر گل‌ها نواخته و اجرا شده است و از برنامه رادیویی «گل‌های رنگارنگ »شماره ۲۲۴ پخش شد. خاطره‌انگیز بودن آهنگ سبب شد، خوانندگان دیگری همچون سالار عقیلی، علی زندوکیلی و… به خواندن این ترانه دست بزنند. گروه دنگ شو آهنگی به نام لالایی ارواح منتشر کرده است که در آن شعر بهار دلنشین نیز خوانده شده است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را به تهیهکنندگی یلدا احتشامی ساعت ۱۲:۱۵ روی موج  اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.