Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 38167
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو ایران تاریخ انتشار : 17 آذر 1401 - 6:11 |

مرور آثار خاقانی شروانی در «پارسی گویان» رادیو

مرور آثار خاقانی شروانی در «پارسی گویان» رادیو

برنامه «پارسی گویان» این هفته پنج شنبه هفدهم آذر، با حضوردکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، مروری بر آثار خاقانی شروانی دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «پارسی گویان» با حضوردکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی، کتاب «نزهه‌المجالس» را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهد.

دکتر محمدجعفر محمدزاده پژوهشگر زبان فارسی بیان کرد:

«نزهه‌المجالس» یکی از منابع اصیل برای شناخت رباعی‌های ایرانی در سده‌های پنجم تا هفتم است که در این اثر ده رباعی از خاقانی آمده است که هفت رباعی تا قبل از انتشار «نزهه‌المجالس» شناخته نبوده است.

این پژوهشگر زبان فارسی ادامه داد: شروان یا شیروان شهری است در قفقاز جنوبی که از قدیمی‌ترین زمان‌های باستانی جزئی از سرزمین ایران بوده، تا حدود سده نهم و دهم زبان رسمی در آنجا فارسی بوده است و به موجب معاهده‌های گلستان و ترکمانچای از ایران جدا شده است.

وی افزود: خاقانی در سال ۵۲۰ ق در شروان از پدری ارّانی و مادری مسیحی نسطوری زاده شد و پس از سال‌ها زندگی در شروان و نزدیکی به شروان‌شاهان، در اثر بدگویی حاسدان، به زندان می‌افتد؛ در زندان قصیده معروف «فلک کژروتر است از خط ترسا» را می‌سراید که نمونه‌ای عالی از شعر حبسیه است.

وی پس از آزادی از زندان، آزرده‌ خاطر شروان را ترک می‌کند، راهی تبریز می‌شود، تا پایان عمر در تبریز می‌ماند و پس از مرگ در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده می‌شود.

سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «پارسی‌گویان» اعلام کرد: در برنامه این هفته چند رباعی شیرین خاقانی که از طریق «نزهه‌المجالس» به ما رسیده است مرور می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با ابوطالب مظفری شاعر ومنتقد ادبی اهل اقغانستان گفت و گو خواهیم کرد و در بخش دیگری از برنامه تینا میرکریمی‌با فارسی آموزان گفت و گو می‌کند.

صالحی در پایان افزود: به روال هر هفته فرزانه شکراللهی کارشناس ادبیات نیز بخش‌هایی از شاهنامه را می‌خواند.

گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی و با حضوردکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه‌ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.