Friday, 10 May , 2024
امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 3 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 37745
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 29 آبان 1401 - 13:03 |

مستندی از زندگی پدر داستان کوتاه ایران در رادیو فرهنگ

مستندی از زندگی پدر داستان کوتاه ایران در رادیو فرهنگ

مستند زندگی «محمدعلی جمال‌زاده» بنیان‌گذار داستان‌نویسی نوین در زبان فارسی و پدر داستان کوتاه ایرانی امروز یکشنبه ۲۹ آبان از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «مستند فرهنگ» که در قسمت هایی به روایت زندگی و آثار مفاخر فرهنگی و هنری و ادبی کشورمان می‌پردازد و در برنامه امروز روایتگر مستندی از زندگی «محمدعلی جمال‌زاده» است.

محمدعلی جمال‌زاده، نویسنده و مترجم اصفهانی معاصر کشورمان است. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند.
جمال‌زاده نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه ایرانی را با عنوان «یکی بود، یکی نبود» در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در برلین منتشر کرد. داستان‌هایش انتقادی (از وضع زمانه)، ساده، طنزآمیز و آکنده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات عامیانه است.
«قصه‌نویسی»، «فارسی شکر است»، «رجل سیاسی»، «دوستی خاله خرسه»، «گنج شایان»، «پندنامه سعدی» و «سرگذشت حاجی‌بابای اصفهانی» از آثار جمال‌زاده است.
وی زمستان ۱۳۷۶ در ژنو درگذشت. او ۵۴ سال قبل از آن در خرداد ۱۳۲۳ در خاتمه کتاب «سر و ته یک کرباس» نوشت: «در این آخر عمری تنها آرزویی که دارم این است که همان جایی که نیم قرن پیش به خست و خاک افتاده‌ام همان جا نیز به خاک بروم و پس از طی دوره پر نشیب و فراز عمر، خواب واپسین را در جوار زاینده‌رود در نواز سر به دامان تخت فولاد اصفهان مهمان‌نواز نهاده، دیده از هستی پر غنج و دلال و پر رنج و ملال بر بندم.»
اما ای بسا آرزو که خاک شده است؛ او به جای آرمیدن بر کناره زاینده‌رود اصفهان، هشتم نوامبر ۱۹۹۷ میلادی، در جوار دریاچه لِمان ژنو به خاک رفت.

در برنامه « مستند فرهنگ» بخش هایی از زندگی این نویسنده اثرگذار در تاریخ ادبیات کشورمان برای شنوندگان بیان می‌شود.

«مستند فرهنگ» را به تهیه کنندگی «فاطمه محمدیان فر» ساعت۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.