امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 25 شوال 1445
- کامران نجف زاده؛ از خبرنگاری تا مجری گری و مستندسازی
- «کوی محبت» با اجرای مهدی اعرابی روی آنتن می رود
- همراه با کاروان شعر و موسیقی کرمانشاه در رادیو ایران
- معرفی کرمانشاه در «زیرآسمان ایران» رادیو ایران
- آواز ایرانی یادنامه غلامحسین بنان در«ایل بانگ» رادیو فرهنگ
- تجهیزات پزشكی به روایت «فصل دوم» رادیو سلامت
- «آجرچین» با گویندگی ۱۴ نفر دوبله شد
- صدای ماندگار ورزش
- «صدای زندگی» رادیو ایران میزبان چهار خواهر معلم می شود
- بازدید نمایندگان مجلس از استودیوهای پخش رادیو
مستند رادیویی جریانسازی دارد
مدیر رادیو تهران با اشاره به نقش مستندهای رادیویی بیان کرد که اگر این مستندها باکیفیت باشند هم مخاطب جذب میکنند هم جریان ساز هستند.
حمیدرضا صحراگرد مدیر شبکه رادیویی تهران با اشاره به اهمیت رادیو که همچنان نقش اعتمادسازی برای مخاطب را به عهده دارد به مهر بیان کرد: رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه، ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد. با وجود ورود رسانههای تصویری به زندگی مردم و توسعه رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی در یک دهه اخیر، اما رادیو همچنان ارتباط گرم خودش را با مخاطبان حفظ کرده است.
وی اضافه کرد: رادیو به عنوان رسانهای فراگیر و قابل اعتماد نقشآفرینی میکند، از همین رو رادیو میتواند با تقویت تعامل دوسویه با مخاطبان و انجام ماموریتهایش در حوزه اطلاعرسانی به لحظه و دقیق، آگاهی بخشی درست و پیگیری مطالبات مردم در ارتقاء سرمایه اجتماعی موثر باشد.
صحراگرد با اشاره به ساختار مستند افزود: مستند یکی از ساختارهای تاثیرگذار در برنامه سازی محسوب میشود که اگر از کیفیت لازم در تولید برخوردار باشد میتواند علاوه بر جذب مخاطب، جریانساز هم باشد. بنابراین تولید مستندهای رادیویی با توجه به بهرهمند نبودن از عنصر تصویر، بسیار پیچیدهتر و سخت است و در واقع مستندساز رادیویی علاوهبر شناخت لازم از ویژگیهای ساختار مستند باید درک بالایی از تولید محتوا در رسانههای صدا پایه نیز داشته باشد.
وی افزود: به همین دلیل برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو اولین و مهمترین راهکار تربیت مستندساز رادیویی با ارائه آموزشهای اکادمیک و تجربی است، انتخاب سوژه های مناسب، برگزاری جشنوارههای موضوع محور ایجاد انگیزه در مستندسازان و همچنین حمایت مالی از طرحهای مستند رادیویی از جمله دیگر راه کارهای تقویت مستند سازی در رادیو است.
مدیر رادیو تهران در خصوص نقش جشنوارهها در همافزاییهای رادیویی افزود: به طور قطع جشنواره ها میدان مهمی برای رقابت سالم و تخصصی برنامه سازان و هنرمندان عرصه رسانه است. برگزاری جشنواره ها علاوه بر کمک به معرفی آثار فاخر تولید شده، می تواند برای مستندسازان انگیزه ایجاد نماید و انگیزه تولید اثر منحصر به ارتقاء کمی و کیفی برنامهسازی خواهد شد.
وی در پایان عنوان کرد: البته در برگزاری جشنواره ها و داوری آثار باید از آسیب هایی که میتواند منجر به بیانگیزگی برنامهسازان شود پیگیری کرد. همچنین ماهیت اصلی و یکی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره ها درکنار رقابت، برنامه ای فراهم کردن فرصت تعامل مدیران و برنامه سازان و هنرمندان واشتراکگذاری دیدگاهها و نقطه نظرات کارشناسی ایشان است که میتواند موجب هم افزایی شبکه های رادیویی و هم گرایی برنامه سازان و مخاطبان شود.
دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار میشود.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.