Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 30336
  پرینتخانه » برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 15 آبان 1400 - 11:01 |

مستند زندگی بدرالزمان قریب از رادیو فرهنگ

مستند زندگی بدرالزمان قریب از رادیو فرهنگ

مستند زندگی زنده‌ یاد بدرالزمان قریب، بانوی زبان‌ شناس، امروز شنبه ۱۵ آبان از برنامه‌ «چراغداران» رادیو فرهنگ پخش می‌ شود.

به گزارش هنرصدا به نقل از  روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» امروز به مستند زندگی بدرالزمان قریب، بانوی زبان‌شناس مشهور ایرانی اختصاص دارد که سال‌ها در فرهنگستان زبان و ادب فارسی خدمت کرد.

مروری بر زندگی شخصی و دغدغه‌های این بانوی ادیب در حوزه حفظ و گسترش ادبیات فارسی، سوژه اصلی این مستند رادیویی است. علاوه بر این، بهروز رضوی بخش هایی از زندگی وی را در برنامه روایت می‌کند.

بدرالزمان قریب متولد ۱۳۰۸ در شهرستان گرکان است، او مدرک دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا گرفته و سال‌هاست عنوان چهره ماندگار ادبیات ایران را دارد.
فرهنگ سُغدی، به سه زبان سغدی، فارسی و انگلیسی، شاخص ‎ترین اثر او به شمار می‌ آید.
زنده یاد بانو قریب که دوره دکترای ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران گذرانده بود، از شاگردان استادان نامداری چون محمد معین، احسان یارشاطر، پرویز ناتل خانلری، ابراهیم پورداوود، بدیع الزمان فروزانفر، جلال‌الدین همایی و ذبیح‌الله صفا بود. پس از این دوره او به زبان‌های باستانی و میانه ایران علاقه‌مند شد و برای شناخت ریشه فرهنگ‌های ایرانی با گرفتن بورس از دانشگاه پنسیلوانیا، راهی آمریکا شد.

بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در سال ۱۳۷۸ به عنوان سرپرست گروه گویش‌شناسی انتخاب شد و سال ۱۳۸۳ نیز مدیریت گروه زبان‌های ایرانی این فرهنگستان را به‌عهده گرفت.
این بانوی پژوهنده‌ فرهنگ ایران باستان در ۷ مردادماه ۱۳۹۹ و در سن ۹۱ سالگی جان به جان‌ آفرین تسلیم کرد.
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۱۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.