Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 29323
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 06 مهر 1400 - 19:09 |

مستند زندگی «حکیم ذوالفنون»؛ علامه حسن زاده آملی در رادیو فرهنگ

مستند زندگی «حکیم ذوالفنون»؛ علامه حسن زاده آملی در رادیو فرهنگ

ویژه برنامه مستند «حکیم ذوالفنون» سه شنبه ۶ مهر ماه با روایت بخش هایی از زندگی فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی؛ علامه «حسن زاده آملی» از رادیو فرهنگ‌پخش می شود.

ویژه برنامه « حکیم ذوالفنون» به بررسی زندگانی، آثار و سلوک علامه دهر؛ حسن حسن زاده آملی می پردازد.
حسن حسن‌زاده طبری آملی متولد ۱۳۰۷ مشهور به علامه حسن‌زاده آملی،فیلسوف متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی بود که وی او را علامه، ذوالفنون و علامه دهر نیز می‌نامند و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر داشت. او همچنین اشعاری به زبان‌های فارسی، طبری و عربی سروده است.
حسن‌زاده آملی در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در روستای ایرای لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد. وی در سن شش سالگی، به مکتب خانه رفت و خواندن و نوشتن یادگرفت. تعدادی از جزوات متداول در مکتب خانه‌های آن زمان را خواند. سپس وارد دورهٔ ابتدایی دروس حوزوی شد. تاریخ ورود وی به حوزهٔ علمیه مهرماه سال ۱۳۲۳ هجری شمسی بود.
متون مقدماتی درس حوزه را در آمل نزد آیات و واعظان محمد غروی، عزیزالله طبرسی، احمد اعتمادی و عبدالله اشراقی و ابوالقاسم رجائی و میرزا ابوالقاسم فرسیو و استادان دیگر فرا گرفت و در آمل آغاز به تدریس چند کتاب مقدماتی نمود.
وی در شهریور ۱۳۲۹ خورشیدی به تهران آمد و چند سالی در مدرسهٔ حاج ابوالفتح به سر برد و باقی کتب حوزوی را نزد سید احمد لواسانی خواند. چندین سال در مدرسهٔ مروی به سر برد و زیر نظر محمدتقی آملی و ابوالحسن شعرانی به مدت ۱۳ سال درس خواند و از او اجازهٔ اجتهاد دریافت داشت.
در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به قصد اقامت در قم، تهران را ترک گفته و پس از ورود به قم، آغاز به تدریس معارف حوزوی و فنون ریاضی نمود. او در قم نزد سید محمدحسین طباطبایی، و به سفارش وی از سید محمدحسن الهی طباطبایی استفاده برده‌است. حسن‌زاده آملی به مدت ۱۷ سال از دروس سید محمدحسین طباطبایی بیشترین بهره‌ها برد.
در ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی قم، طی مراسمی از تلاش‌ها و خدمات علمی حسن حسن‌زاده آملی تجلیل شد. در این مراسم، عبدالله جوادی آملی، شخصیت علمی حسن‌زاده آملی را ستود و گفت: «ایشان از حکمای ذوفنون معاصر به‌شمار می‌رود.»
حسن‌زاده آملی دارای آثاری در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، حکمت دینی، کلام، حدیث و رجال، تفسیر قرآن، ریاضیات و نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و باطنی است.
از علامه حسن زاده آملی در سال ۱۳۸۲، به عنوان چهره ماندگار ایران در الهیات تقدیر شده است.
حسن زاده آملی صبح روز ۳ مهر ۱۴۰۰ به علت نارسایی قلبی پیشرفته در بیمارستان امام رضا آمل بستری شد و ساعت ۹ شب همان روز درگذشت. در برخی گزارش‌ها به نقل از قدیر نژاد رئیس بیمارستان امام رضا (ع) در آمل، دلیل درگذشت، نارسایی شدید قلبی عنوان شد.
رهبر جمهوری اسلامی ایران سید علی خامنه ای طی پیام تسلیتی از وی بعنوان عالم ربّانی ، سالک توحیدی، دانشمند و ذالفنون و از چهره‌های نادر یاد کرد.
سید علی خامنه ای شامگاه چهارم مهر ماه بر پیکر ایشان نماز اقامه کردند.
پیکر وی در پنج مهر در آرامگاهی که در حیاط خانه خود برای همسرشان ایجاد کرده بودند، در روستای ایرا لاریجان و در اتاقکی با بام سبزرنگ، در کنار قبر همسرشان به خاک سپرده شد.
ویژه برنامه “ذوالفنون” را ساعت ۲۰:۰۰ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.