Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 36895
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 18 مهر 1401 - 11:41 |

مستند زندگی شاعر آیینی زنده یاد استاد غلامرضا شکوهی از رادیو فرهنگ‌

مستند زندگی شاعر آیینی زنده یاد استاد غلامرضا شکوهی از رادیو فرهنگ‌

برنامه مستند «چراغداران» دوشنبه ۱۸ مهرماه به روایت بخش هایی از زندگی شاعر آیینی زنده یاد استاد غلامرضا شکوهی اختصاص دارد.

به گزارش هنرصدا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که به معرفی چهره‌های شاخص فرهنگ ‌و ادب و هنر کشورمان اختصاص دارد و بهروز رضوی در این برنامه بخش هایی از زندگی استاد غلامرضا شکوهی را روایت می‌کند.

غلامرضا شکوهی، ادیب و غزل‌سرای آیینی و انقلابی خراسانی در غزل و تجربه‌ کردن فضاهای تازه به ویژه شعر آیینی، قریحه‌ای بالا و مثال زدنی داشت ‌و شاعری بود که شعر‌های آیینی‌اش تا سال‌ها در دل تاریخ، بزرگی و کرامات اهل بیت پیامبر (ص) را برای مردم یادآوری خواهد کرد و غزل‌هایش چراغ راهی برای دلبستگان به شعر فارسی خواهد بود.

استاد شکوهی از جمله شاعران پیشکسوت خراسانی بود که سالیان دراز به فعالیت‌های فرهنگی و هنری پرداخته و شاگردان زیادی را نیز تربیت کرده بود. استاد غلامرضا شکوهی سال ۱۳۲۸ در تربت‌ جام چشم به جهان گشود. این شاعر نام‌آشنای خراسانی طی نیم قرن زیست شاعرانه‌، با بهره‌گرفتن از بدایع و کشف‌های زبانی به خوبی از غنای ادب فارسی استفاده کرد و با تلفیقی هنرمندانه در بیان و زبان فاخر خود تصاویری زیبا خلق کرد. وی توانسته بود با آفرینش تصاویر بدیع در بافت زبان شعرش را برجسته کند و به غزل‌هایش جان مایه و حرکتی ستودنی ببخشد. از آثار منتشر شده وی می‌توان به «صد پرده آواز خاموش»، «سُرمه‌ای درغزل»، «یک ساغر نگاه»، «آهی بر باغ آینه» و «صد پرده آواز خاموش» اشاره کرد.
شکوهی دهم مرداد ۱۳۹۶ بر اثر ایست قلبی در بیمارستان رسالت تهران درگذشت و پیکر او در «مقبره‌الشعرای توس» آرام گرفت.

برنامه «چراغداران» را سیدمحمد حسینی باغسنگانی تهیه می‌کند که ساعت ۱۲:۱۵ از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود.

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.