Sunday, 5 May , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 47125
  پرینتخانه » اخبار, برنامه های رادیو, رادیو فرهنگ تاریخ انتشار : 10 بهمن 1402 - 12:14 |

مستند زندگی پدر علم كویرشناسی ایران در رادیو فرهنگ

مستند زندگی پدر علم كویرشناسی ایران در رادیو فرهنگ

برنامه« مستند فرهنگ» امروز سه شنبه۱۰بهمن با پخش روایتی از زندگی پرفسور پرویز كردوانی “پدر علم كویرشناسی ایران”روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.« مستند فرهنگ» روایتی از زندگی مفاخر فرهنگی كشور است كه در برنامه امروز به بخش هایی از زندگی پرفسور می پردازد.

پرفسور پرویز كردوانی، در سال ۱۳۱۰ در گرمسار متولد شد، پدرش حسین علی بلوكباشی از ملاكان منطقه بود. پرفسور كردوانی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گرمسار گذراند و پس از اخذ مدرك دیپلم از مدرسه رازی (فرانسوی) در تهران برای ادامه تحصیل در رشته عمران كویر به آلمان عزیمت كرد.
در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرك دكترا با بالاترین امتیاز شد و پس از بازگشت از آلمان در دانشكده كشاورزی ارومیه به فعالیت پرداخت. او سپس به دانشگاه تهران رفت و از سال ۱۳۴۸ در این دانشگاه مشغول تدریس شد.
وی مدیركل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران را در بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ برعهده داشت و بنیانگذار و رئیس مركز تحقیقات مناطق كویری و بیابانی ایران (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸) بود.
زنده یاد پرویز كردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق كویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم كویر شناسی و مقابله با خشكسالی داشت. وی استاد نمونه دانشگاه تهران بود و جایزه مهرگان علم به خاطر تألیف بهترین كتاب سال در زمینه محیط زیست را كسب نمود.دكتر كردوانی پنجشنبه، ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۰چشم از جهان فرو بست.«مستند فرهنگ» ساعت ۲۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

هنرصدا/ حامد بهجتی

به اشتراک بگذارید

*

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.